Menu

Artikel (3628)

23. november 2019 FAMILIE JULEFROKOST

Pris kun 248,00 kr.

Et af de senere års store arrangementer har været årets familiejulefrokoster. Kom og nyd, et overflødighedshorn af en julebuffet, med alt hvad der hører til et veldækket bord.

Mange kombinerer det med en gåtur i den skønne natur som er omkring bryghuset.

Ring på 97593060 - tast 1 for bordreservation.

30. november 2019 JULEVANDREDAG

I en del år har vi hvert forår holdt en vandredag på Bryghuset.
Det har vi ændret i år til en Julevandredag med julebuffet.
Lørdag d. 30. november holder vi en ca. 3 timer lang vandretur.

Kom med på tur til Knudeklinten, Rødsten og Bette Jenses Hyw.

Viden om vand - et offentligt foredrag på Fur Museum

Tirsdag den 29. oktober 2019 kan du komme til et universitetsforedrag på Fur Museum. Det bliver kemiker Søren Rud Keiding der fortæller.

Vand er ikke bare et simpelt molekyle. Hør om hemmeligheden bag vands mange forunderlige egenskaber, og hvordan vandmolekylerne i samspil med hinanden spiller en vital rolle i biologiske- og klimarelaterede processer på Jorden.

Foredraget bliver livestreamet fra Aarhus Universitet, der har fået støtte fra Carlsberg Fonden til at afholde en serie af offentlige foredrag. Museum Salling, Fur Museum og arbejdsgruppen Fur Foredrag indgår i det samarbejde, der gør det muligt at vise foredraget på Fur.

Du får mulighed for at komme tættere på de nyeste opdagelser og erkendelser inden for naturvidenskab. Engagerede forelæsere holder foredrag om alle grene af naturvidenskaben, og du kan komme med. Niveauet er højt, og du vil blive udfordret, men du kan få udbytte af alle foredrag uanset dine faglige forudsætninger. Du kan stille spørgsmål til foredragsholderen og efterfølgende læse svarene på nettet på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..  Foredragene bliver IKKE offentlig tilgængelig på nettet efterfølgende. Det er altså kun tirsdag den 29. oktober, at du kan høre foredraget og få mere viden om vand.

Der er gratis adgang til Fur Museums undervisningslokale, hvor John Brinch Bertelsen åbner dørene kl. 18.40. Foredraget begynder kl. 19.00 og varer til kl. ca. 21.00 med 20 minutters pause undervejs. Der kan købes drikkevarer til rimelige priser og arbejdsgruppen Fur Foredrag forkæler deltagerne med hjemmebagt kage.

Deltagere, der kommer fra fastlandet, kan få færgebilletten refunderet. Det kræver forhåndstilmelding til Thea Cox på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Så klarer Thea det praktiske.

I løbet af efteråret livestreames yderligere fire foredrag på Fur Museum:

Tirsdag 05/11 2019: Mennesker i klimaets brændpunkter.

Tirsdag 12/11 2019: Hvordan is og vand dannede Danmark.
Tirsdag 19/11 2019: Forædling af mennesket – før og nu.
Tirsdag 26/11 2019: Luften vi indånder.

Yderligere information:

Thea Cox, arbejdsgruppe Fur Foredrag
E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Museumsinspektør John Brinch Bertelsen, Fur Museum.
Tlf. 99 15 69 33.

Omtale af bogbussens besøg på Råkilde Camping

Omtale..

Fur-klyngen har gentaget suceccen fra sidste år og lavet et flot program i efterårsferien.

Man kan bl.a. opleve guidede ture i naturen, lave mad over bål, nat på museet, male Fur-fisk, og se flotte pyntede græskar rundt på øen, som eleverne på friskolen har solgt i ugens løb.

På billedet er Skive Biblioteks Bogbus på besøg på Fur Camping, hvor børnene får malet uhyggelige ansigter og leger med robotter.

De dygtige ansigtsmalere er Lene og Hanne og robotlegen klarede Bent og Henrik, alle ansatte på Skive Bibliotek.

Venneforeningens generalforsamling

Mandag eftermiddag d. 14/10 havde vi vores årlige generalforsamling i Ældrecenterets spisesal.

Generalforsamlingen indledtes med, at formanden Ulla Boe bød forsamlingen velkommen, og efter have sunget: "Nu falmer skoven" blev Margit Mortensen valgt som ordstyrer, og det første punkt var formandens beretning, og her fortalte Ulla om, hvad der var foregået i det forgangne år.

Næste punkt var regnskabets oplæsning  ved kassereren Elly Poulsen, som så rigtig pænt ud.

Herefter var der valg til bestyrelsen, hvor Anni og Ulla gik ud, og blev afløst af Gertrud Sørensen og Lisbeth Christensen.

Som supleanter, fortsatte Niels Sohn og Margit Mortensen.
Som revisor fortsatte Egon Rasmussen

Ulla afsluttede generalforsamlingen med at takke for god ro og orden,. hvorefter vi fik vores kaffe og afsluttede med bankospil med mange fine gevinster.

Bustur med Hanstholm Rejser til Rügen

I uge 41 havde jeg en rigtig dejlig tur til østtyske ferieø Rügen, og det blev en fantastisk dejlig oplevelse. Vi startede fra Sødercenteret i Skive ved 07.00 tiden, og var først fremme ved feriehotellet i Sassnitz, hvor vi skulle bo ved 18.00 tiden.

Det var et flot hotel på 9 etager, og jeg kom til at bo på 6. etage med en pragtfuld udsigt ned over havnen.

Det første vi foretog os, den næste dag, var en 3 timers sejltur langs Rügens kyster, men det var nu ikke så sjov en oplevelse, da det blæste meget kraftigt.  Herefter var vi ude og se  noget gammelt militæranlæg fra krigens tid, der hed Arkona, som blev brugt til at forsvare Rügen mod fjender. Del næste dag besøgte vi den smukke by: "Stralsund". Her brugte vi en 3 timer med byvandring, og besøg på et spisested. Herefter så vi en feriekoloni med 10.000 lejligheder, som Hitler havde fået bygget , men nu lå det meste i ruiner, men var i færd med at blive genopbygget.

Den 4. dag var vi ude på en 1½ time lang tur i et gammelt veterantog, der udspyede utrolig meget røg og damp, men sjov var det.
Næstefter besøgte vi Hitlers gamle jagtslot: "Granits", og derefter gjorde vi holdt i en lille by, der hed "Binz". Her gik vi igennem en utrolig smuk gågade, som kun bestod af forretninger og spisesteder.

Vi var tilbage på hotellet, hver dag sidst på eftermiddagen, så vi kunne nå at få et hvil, inden vi skulle spise kl.19.00.

Det var et dejligt hotel på alle måder, og særligt morgenmaden var pragtfuldt. jeg vil give Hanstholm Rejser en stor tak for den dejlige tur jeg fik lov til at opleve.

Læs mere...

Stor utilfredshed med El-firmaet "velkommen"

Dette for at advare andre mod at lade sig fuppe af El-firmaet "Velkommen", som jeg er blevet det.

Jeg har altid haft "Energimidt" som strømleverandør" og været godt tilfreds med dem, men så skete det en søndag aften omkring 1. maj, at jeg blev ringet op af en meget uforskammet sælger, der prøvede at overbevise mig om, at det var bedre for mig at aftage deres produkter, da det var meget billigere.

Han ringede mig op 3 gange samme aften, og selv om jeg protesterede vildt, var jeg så dum at give ham mine bankoplysninger  og det fortrød jeg bittert  da jeg opdagede  at han allerede samme aften havde hævet 438,59 kr. på min konto.

Jeg kontaktede med det samme min bank, og fik lavet nye konto nr. så de ikke skulle kunne gøre det mere, men alligevel havde de hævet 1395,02 kr. på min konto d. 2/9, og da jeg ringede dem op og brokkede mig over det, fik jeg at vide, at der var et ½ års bindingsperiode, som jeg skulle betale for.
jeg fik en opkrævning  næstefter på 851,08 over inkasso, som jeg betalte. Da jeg brokkede mig, fik jeg at vide, at de 347kr. var for strøm, resten var inkassogebyr.
Igen d.9/9 fik jeg en opkrævning på 691,83 kr., hvoraf de 189.kr. var for bredbåndsforbindelse, og resten var til Inkasso.
Jeg har ringet til dem flere gange og brokket mig over deres meningsløse regninger og fået at vide, at nu skyldte jeg dem ikke mere, men så alligevel kom der en ny regning på 691,83 kr her den 7/10.

Det lykkedes mig at få Energimidt tilbage som strømleverandør d.6/7, og derfor var der kun 1½ md., fra d. 15/5 -6/7, jeg fik strøm fra "Velkommen", og det synes jeg er skrapt, da det alt i alt blev til :3376,44kr. for 1½ måneds strømforbrug.

Jeg synes ikke, sådan et fupfirma skal have lov til at forblive ustraffet for sådan  en opførsel, og jeg har ved min advokats hjælp tænkt mig at retsforfølge dem, da deres fremgangsmåde er dybt ulovligt.

Derfor er meningen med dette brev at advare andre mod at komme i kløerne på dette fupfirma.

Erik Th. Nielsen.

Læs mere...

Limfjordens blanke sølv - havørreden - Foredrag med Lystfiskeguide Arved Michelson på Fur Museum

Torsdag den 24. oktober 2019 fra kl. 19.00.?

Der er gratis adgang til museets undervisningslokale og mulighed for at købe kaffe, øl eller vand til rimelige priser.
Der udtrækkes en præmie blandt deltagerne.

Arved er instruktør i Danmarks Sportsfisker Forbund og certificeret lystfiskerguide på Fur, og han kender fiskeriet i Limfjorden rigtig godt. Han vil fortælle om havørredens færden i Limfjorden, om fangstmetoder og give deltagerne inspiration til at planlægge deres næste fisketur efter havørred.

Museumsinspektør John Brinch Bertelsen fortæller: " Jeg kender Arved, der har sommerhus på Fur, og kan garantere et spændende foredrag. Arved kender Furs kyster bedre end de fleste og han deler med glæde sin store viden om fiskeriet. Formålet med foredraget er at give inspiration til nybegyndere inden for havørredfiskeri i Limfjorden. Man skal altså ikke være inkarneret lystfisker for at deltage.
Alle, der vil vide mere om en af Furs herlighedsværdier, er velkomne.

OBS
Blandt de fremmødte vil der blive udtrukket en præmie i form af en guidet fisketur med Arved som instruktør. Der udtrækkes to vindere. Turen vil finde sted foråret 2020.

Foredraget er et samarbejde mellem Museum Salling/Fur Museum og Skive Bibliotek.

Mere info
Museumsinspektør John Brinch Bertelsen, Fur Museum, Nederby 28, 7884 Fur.
Telefon 99 15 69 33 og 97 59 35 76.
Foredragsholder Arved Michelson Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Snedige bakterier - et offentligt foredrag på Fur Museum

Tirsdag den 22. oktober 2019 kan du opleve et livestremed universitetsforedrag på Fur Museum. Foredraget holdes af mikrobiologerne Rikke Louise Meyer og Lars Peter Nielsen

Bakterier er ikke bare små encellede kræ. De danner organiserede samfund med avancerede arbejdsfordelinger, konkurrence, krig, alliancer, elektriske ledningsnet og massekommunikation. Hør om gode og onde biofilm samt besynderlige elektriske bakterier.

Du får mulighed for at komme tættere på de nyeste opdagelser og erkendelser inden for naturvidenskab. Engagerede forelæsere holder foredrag om alle grene af naturvidenskaben, og du kan komme med. Niveauet er højt, og du vil blive udfordret, men du kan få udbytte af alle foredrag uanset dine faglige forudsætninger. Du kan stille spørgsmål til foredragsholderen og efterfølgende læse svarene på nettet på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..  Foredragene bliver IKKE offentlig tilgængelig på nettet efterfølgende. Det er altså kun tirsdag den 22. oktober, at du kan høre om de snedige bakterier.

I løbet af efteråret livestreames yderligere fem foredrag på Fur Museum:
Tirsdag 29/10 2019: Viden om vand.
Tirsdag 05/11 2019: Mennesker i klimaets brændpunkter.
Tirsdag 12/11 2019: Hvordan is og vand dannede Danmark.
Tirsdag 19/11 2019: Forædling af mennesket – før og nu.
Tirsdag 26/11 2019: Luften vi indånder.

Yderligere information:
Thea Cox, arbejdsgruppe Fur Foredrag
Museumsinspektør John Brinch Bertelsen, Fur Museum.
Tlf. 99 15 69 33

Fur Færgeri - information

I september måned besluttede byrådet i Skive, at det øgede tilskud Fur Færgeri modtager i forbindelse med indplementering af Landevejspricipet, skal bruges til at gøre overfarten gratis for fastboende på Fur.

Dette gælder fra uge 43 og resten af året, samt hele 2020, på nær uge 27 til og med uge 32, det er de 6 uger om sommeren hvor vi ikke må bruge tilskuddet. Derfor er Fur Færgeri nu gået i gang med at skifte det gule Furmærkat ud. Dette sker for at færgefolkene nemmere kan se hvem der er fastboende.

Vi afventer en beslutning fra kommunen i november måned om, hvad  vi gør i forhold til årskort m.m.