Menu
Artikel

Artikel (4738)

Kære højskolevenner - Hermed er årets højskoleprogram klar. Årets tema er "Når sandheden er ilde hørt"

Kære højskolevenner

Hermed er årets højskoleprogram klar.
Årets tema er "Når sandheden er ilde hørt"
 
Der bliver indlæg v. Christian Jensen, chefredaktør v. Politiken og ved Niels Krause-Kjær, Journalist og forfatter.
Dagen rundes af med et musikalsk indslag v. Bente Kure & Leif Ernstsen.
Vi håber I vil synes om dagens indhold. 
 
Tilmelding er som de tidligere år ved at sende en mail til ut. Se i programmet.
 
mvh Birgit Ladefoged
 
 
Læs mere...

Fur-honning vinder medaljer: Lokalt håndværk i særklasse

Af Joan Thora E. Laurberg

Honning fra Fur markerer sig. Flere medaljer vidner om en kvalitet, der rækker langt ud over øens grænser. Bag honningen står biavler Villy Svinth, som med ro, præcision og stor fascination af bierne har skabt et produkt i topklasse.

I haven på Søndergårdevej summer bierne mellem blomster og frugttræer. Her arbejder Villy tæt på Limfjordens vand og Furs særlige natur. Det er netop samspillet mellem landskab, flora og håndværk, som sætter sit præg på honningen.

Resultaterne taler for sig selv. Villy har modtaget både guld og bronze ved lokale konkurrencer, og også på landsplan har hans Fur-honning opnået en bronzemedalje. Dommerne fremhæver struktur, smag og konsistens.

“Det er forarbejdningen, der gør forskellen,” siger Villy.
Honningen bliver rørt dagligt, temperaturen styres nøje, og krystalliseringen kontrolleres. Det kræver tid og erfaring. Hver detalje tæller.

Biavl på Fur foregår under særlige vilkår. Fur er en øparringsstation, og det betyder klare regler for avl og udskiftning af bi-dronninger. Formålet er at sikre sunde og stabile bier. For Villy er det en ramme, som understøtter kvaliteten.

Vejen til medaljerne har ikke været uden udfordringer. En hård vinter kostede næsten alle Villys bi-familier. Alligevel valgte han at fortsætte og genopbygge. I dag arbejder han målrettet på at udvide til omkring 20 bi-familier.

En stor del af arbejdet foregår i værkstedet. Her bygger Villy selv rammer til bistaderne, ofte af genbrugstræ. Præcision er afgørende for, at bierne kan arbejde optimalt. Samtidig har han investeret i udstyr til presset honning, som i stigende grad efterspørges.
Fur tiltrækker hvert år mange besøgende, og interessen for lokale produkter er stor. Ved Søndergårdevej står Villys salgsvogn, hvor honningen sælges direkte til både furboer og turister. Mange stopper op og tager et glas med hjem som minde.

Samtalen er en vigtig del af oplevelsen. Gæster inviteres ofte med en tur i haven eller om til bistaderne. Her bliver honningens vej fra blomst til glas levende, når Villy fortæller den.

For Villy handler det ikke kun om priser og produktion. Det handler om fascination af bierne og om at skabe noget ægte med hænderne.

Ambitionen er klar: Honning fra Fur skal være kendt for sin kvalitet. Medaljerne hos Villy er allerede et bevis.

Den fine artikel har Joan Thora E. Laurberg skrevet, hun også har taget de fine billeder, det hvor Villy står ved salgsboden, har han selv leveret!

 

Læs mere...

Jettestuens Kunsthave - nyt portræt på furnyt.dk

Jettestuens kunsthave på Fur er åben for besøg af kunstinteresserede havefolk.

Fra 1. juni til slutningen af september er det muligt at vandre igennem den 4000 kvadratmeter store have på Fur og få et utal af ideer og oplevelser skabt af to kunstnere Jette Herne og Alek Krylow 

Haven er 12 år gammel og indeholder over 100 kunstneriske værker, som overrasker en, rundt om hvert hjørne. Hvert år kommer der nye tilføjelser, så nu er der over 100 interessante genstande at se. I år er der bl.a. træer som spiller tennis, en stime fisk som svømmer igennem skovbunden og en elefant som gemmer sig i elefantgræsset.  

Det tager ca. en time at få en guidet tur, men man kan vandre alene i sit eget tempo og falde til ro! Hver figur har sin historie, som for eksempel den langnæsede abe’” (Nasalis larvatus) som parret så på deres tur gennem en naturpark på Sarawak i Malaysia. Aben nu er skåret ud i træ, malet og hængt op, så den sidder i træet, lige som den blev set i naturparken på Borneo! 

Kunsthaven er velegnet til kunstgrupper og foreninger, og allerede i maj, har der været nogle større grupper på besøg, selv om haven officielt først åbner den 1. juni. Der er en lille entre for at opleve haven, børnene kommer ind gratis. 

Man kan bestille en rundvisning ved at kontakte Alek Krylow på mobil 50 81 69 08.  

Parkering og indgang er fra Nr. Debel på Fur - GPS: Nørre Debel 6, 7884 Fur. 

Læs mere...

Endnu et arrangement i Skive Kommunes Kulturuge - Artist-talk med den hollandske kunstner Edwin Weimer - 20. juni 2026 kl 14 på Stenøre 11

Endnu et arrangement i Skive Kommunes Kulturuge. 

 

Artist-talk med den hollandske kunstner  

Edwin Weimer. 

Han vil tale om sit nye værk ”Basis” på Furkunst Havnegalleri. 

Det foregår på engelsk og lidt ”skandinavisk”. 

Det bliver en gennemgang af ideen bag værket, om processen og de ændringer, der opstod i forløbet i skabelsen af værket. 

Lørdag d. 20.06.26. -  kl. 14. På Stenøre 11, 7884 Fur. 

Alle er velkommen! 

Læs mere...

I Skive Kommunes Kulturuge – nærmere bestemt den 18.06.26 kl. 19 – har furkunst.dk inviteret forfatter og foredragsholder Knud Peder Jensen til en aften i Galleri Karolines Hus på Fur.

I Skive Kommunes Kulturuge – nærmere bestemt den 18.06.26 kl. 19 – har furkunst.dk inviteret forfatter og foredragsholder Knud Peder Jensen til en aften i Galleri Karolines Hus på Fur. 

Aftenen er sponsoreret af Kulturelt Samråd Skive og er derfor gratis, og alle er velkomne – også ikke-medlemmer af furkunst.dk. 

Knud Peder vil tage afsæt i sine personlige oplevelser, og vi regner med, at der kan blive en livlig debat efter foredraget, som stiller nogle meget aktuelle problemstillinger til overvejelse. Foredragets titel er: 

I begyndelsen var landet 

– en øjenvidneberetning om landkulturens undergang. 

En beretning om landkulturens undergang og dens betydning for os i dag. Foredraget er en skildring af vor tids største drama: kampen mellem land og by, mellem kultur og civilisation.  

en landkultur der I 1960’erne og 70’erne gradvist mistede sin kraft. Da landets jordnære livsform forsvandt, mistede byen samtidig sin modpol – sit spejl. Et drama, der trækker tråde til vores måde at leve på i dag! 

 

Knud Peder Jensen fortæller om sin baggrund: 

”Jeg er født i 1951 på en gård på 37 tønder land vest for landsbyen Boes, der ligger på sydsiden af Mossø. Jeg var nummer fire i en søskendeflok på fem. Fra 1952 og frem til sin død i 1960 boede min bedstefar på aftægt på gården. Dengang var det ingen der tænkte på, at den bondekultur vi var en del af, gik sin undergang i møde. Min bedstefar var en god fortæller og gav mig, tror jeg, lysten til selv at fortælle.  

I 1973 begyndte jeg at læse historie ved Aarhus Universitet. Her fik jeg et nært forhold til en af mine undervisere, Leo Tandrup, der opfordrede mig til at bruge mine evner som fortæller. Efter tre år studier af 40.000 sider dagbog kom det afsluttende specialet Nåden og Skammen. En fortælling om en skolelærers liv til verden. Det var første gang, et dansk universitet antog en fortælling som historisk speciale. Det blev i 1985 udgivet af forlaget Gyldendal. 

Det førte til, at jeg blev tilbudt en gæstelærerstilling på Askov Højskole, hvor jeg blandt andet underviste i historie og litteratur samt afholdt et årligt skrivekursus. 

I 1998 – efter 14 år – var det farvel til Askov, og familien flyttede til Limfjordsøen Fur til et nedlagt husmandssted. I 2002 fik jeg efter tre års studier udgivet den anmelderroste biografi Jeppe Aakjær – et moderne livs fortælling. Senest har jeg fået udgivet Knockout, en fortælling om amatørboksningens historie i Danmark, og netop udkommet: Slægten, herfra vores verden går. 

Ud over at skrive blev jeg involveret i det lokale liv og kom med i forskellige bestyrelser. I 2014 var jeg med til at oprette Fur Friskole.” 

 

 

Velkommen til en spændende aften!! 

 

Vi glæder os til at se jer!! 

 

Sammen kan vi mere – sammen er vi bedre! 

 

 

Læs mere...

Sct. Hans aften på Fur

Traditionen tro inviterer Fur Bådelaug til Sct. Hans fejring. Alle er velkomne – Furboer, sommerhusejere og besøgende på øen tirsdag d. 23. juni. 

Fra kl. 18 kan man købe pølser, øl, sodavand, vin, kaffe og kage til rimelige priser. Der kan betales med kontanter eller MobilPay.

Årets båltale bliver holdt af vores sognepræst Vibeke Aarkrogh ca. kl. 19:30, hvorefter bålet tændes.

Vi håber på at se rigtigt mange til en hyggelig og stemningsfuld aften. 

Læs mere...

Fur Fælleshus opføres til september - flere informationer

Realdania har meddelt, at de forventer at komme til Fur og opføre Fur Fælleshus medio/ultimo september 2026. Byggeriet kommer til at tage ca. 8 uger

Se video om forberedelserne her: Vores Sted - Forberedelse til byggeri | Videos & Movies on Vimeo

Fur Fælleshus bliver en del af Fur Væksthus og skal placeres på den gamle sportsplads ved Fur Børnehus og Friskole i tilknytning til Fur Fælleshaver. Hvis ikke du har været i området for nylig, så slå et smut forbi og se alt det, der er i gang: 

  • Norwins Hyg og Byg-område
  • Fur Fælleshaver, som er ved at tage form
  • Tennisbanen, som er under anlæggelse

Vi skal selvfølgelig nok sørge for at arrangere en festlig indvielse af Fur Fælleshus, når det er færdigt. Mere herom senere.

Vi bringer her lidt flere billeder og et  link til produktarket for bygningen.


Fur Fælleshus – Værkstedet 

Bygningen er af typen ”Værkstedet”. Her er der plads til at mødes, bruge hænderne, være kreative, reparere eller skabe noget. Værkstedet er det praktiske og hyggelige fælleshus med god plads til værktøj, materialer og redskaber. Facaden kan skydes fra, så projekterne kan tages med udenfor på terrassen, hvor det markante udhæng sikrer, at man er i ly for vejret. 

 

Størrelse: 38 m2 + 12 mterrasse 

 

Idé til anvendelse: Forme, skabe, hamre, save, male, tegne, klippe, klistre, fixe, reparere, producere, brygge, lære, vise frem, udstille og meget andet. 

 

Personer: 30 

 

Indbyggede funktioner 

Værkstedet er praktisk indrettet med indbyggede funktioner i bagvæggen, der rummer et skab, skuffer, reoler, der kan bruges til opbevaring, et arbejdsbord og en vask. Oppe under taget er der plads til de materialer eller redskaber, som ikke bruges hver dag. Der er ikke indlagt vand i værkstedet, men vasken kommer med en dunk til rent og en til beskidt vand, så man kan klare sig uden tilslutninger.  

Adgangsforhold og placering 

Værkstedet er hævet en smule over jorden, og kan enten tilgås direkte fra træterrassen eller via rampen langs den ene gavl. På forsiden er der skydedøre, som kan åbnes op og være med til at skabe et åbent rum med god forbindelse til det fri. På bagsiden kan et af vinduespartierne ligeledes skydes til side, så de indbyggede funktioner også kan tilgås udefra. Skydedørene kan låses af med den medfølgende kodehængelås. Bemærk, at Værkstedet ikke kan placeres på en grund, der skråner mere end 40 cm fra bagsiden til forsiden.  

Materialer 

Værkstedet er udført i træ, hvor størstedelen er genbrugstræ og overskudstræ. De bærende konstruktioner er hovedsageligt i genbrugstræ fra nedrevne bygninger som minkfarme, beboelsesejendomme og skoler. Der suppleres med nyt træ, hvor det ikke er muligt at skaffe genbrug. Facadebeklædninger, døre og vinduer, gulve og indbyggede skabe, bænke og reoler er udført i frasorterede gulvbrædder fra gulvproducenten Dinesen. Tagbeklædningen er i genbrugte fibercementplader fra nedrevne minkfarme. Fundamentet er et skruefundament, så der ikke bliver brugt beton. Fordi en del af materialerne er genbrug, bliver alle mødesteder lidt forskellige.  

 

 

 

Ofte stillede spørgsmål om Værkstedet – svar fra Realdania 

 

Skal vi selv stå for at bygge mødestedet? 

Vores professionelle håndværkere bygger og opfører mødestederne. Der følger ikke møbler med. I skal selv stå for at søge byggetilladelse og ibrugtagningstilladelse hos kommunen.  Vi hjælper med gode råd og de tegninger og andre dokumenter, I skal bruge. 

Hvad kræver det af os som fællesskab at vedligeholde mødestedet? 

I skal selv stå for drift og vedligeholdelse og for at sikre at mødestedet bliver brugt. Mødestederne er designet og konstrueret, så de kan holde i lang tid. I de første 10 år vil de kræve begrænset løbende vedligeholdelse så som rengøring, slibning og oliering. De kan dog sagtens stå meget længere tid, så længe man vedligeholder og reparerer løbende. Der følger en vedligeholdelsesmanual med til alle mødestederne. 

Kan jeg bruge mødestedet, hvis jeg har en funktionsnedsættelse? 

Værkstedet, Udestuen og Naturbasen har en rampe langs gavlen, så der er adgang med kørestole, barnevogn m.v. Der er niveaufri adgang gennem døre. Fællestaget er ikke hævet over jorden, så der er direkte adgang fra omgivelserne. 

Må man lave om på sit mødested? 

Mødestedet er jeres og det er helt op til jer, hvordan I sætter jeres præg og skabe et mødested, der passer til netop jeres behov. I skal naturligvis overholde gældende byggelovgivning og reglerne i jeres kommune. Mødestederne egner sig ikke til efterisolering.  

Kan man låse mødestederne af? 

Værkstedet og Udestuen kan aflåses og der medfølger en hængelås med kode. Naturbasen har et stort rum til opbevaring, der ligeledes kan aflåses med hængelås. Fællestaget er åbent og offentligt tilgængeligt. 

Er der strøm, vand og varme i mødestederne? 

Der er ikke indlagt strøm eller varme i mødestederne. Der er heller ikke indlagt vand i mødestederne. Værkstedet og Udestuen har dog en indbygget vask, der kommer med en dunk til rent og en dunk til beskidt vand, som man selv sørger for at bortskaffe efter gældende regler. 

Hvad er dimensionerne på Værkstedet? 

Nettoareal: 31 m2 

Bruttoareal: 38 m2 

Terrasse: 20 m2 

Indre dimensioner: 4,1 x 7,9 m 

Dimensioner inkl. terrasse:  5,7 x 9,5 m 

Dimensioner tagareal:  6,6 x 8,9 m 

Højde:  4,3 m 

 

 

/Lotte Kunstmann

Læs mere...

Grundlovsmøde på Fur

Alle er velkomne fredag den 5. juni 2026 på Fur Museum, Nederby 28, 7884 Fur. 

Arrangementet finder sted i museumshaven. Der er fri adgang fra kl. 15.00. Der kan købes kaffe og kage m.m. 

Siden 2004 har man på Fur markeret Grundlovsdagen med et arrangement, der tiltrækker rigtig mange mennesker. Deltagerantallet svinger fra 60 til over 100. Det gør Grundlovsdagen på Fur til en af Skiveegnens bedst besøgte. 

Gennem årene har talen været holdt af kendte politikere, organisationsfolk eller kulturpersonligheder. Den tradition fortsætter vi. I år bliver det viceborgmester i Skive Kommune, Preben Andersen (DF), der taler. 

John Brinch Bertelsen siger: ”Med Preben tror jeg, at vi får en grundlovstale, der selvfølgelig handler om principper, men sikkert også en snak om udviklingen på vores egn. Som viceborgmester og udvalgsformand (Klima, Teknik og Miljø) er Preben i al fald en person, der får stor indflydelse på udviklingen i Skive Kommune og på Fur de kommende år.” 

 

Program: 

Kl. 15.15 byder John Brinch Bertelsen velkommen på vegne af arrangørerne Fur Museums Støtteforening, Fur Ø-forening og Museum Salling. 

Derefter er der en sang, kaffe og kage. 

Kl. cirka 15.25 Holder Preben Andersen grundlovstalen. 

Dagen slutter med fri snak, endnu en sang, en ekstra kop kaffe eller et glas 

Kontakt John Brinch Bertelsen for mere information 

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. og 97 59 35 76 

Læs mere...

Afsløring af installation på Havnegalleriet. D. 16.05.26

Opgaven lød sådan her: 

Området, der er til rådighed er B: 135 cm, H:228 cm.  

Dybde: 20 – 30 cm. 

Der skal være en bærende ide – en ”rød tråd” – der bærer værket. 

Alt er tilladt formmæssigt 

Det skal fremstå som en flad tredimensionel fiske-skulptur. 

5 ”fladfisk”, altså furfisk skåret i plade. De er 78 cm lange skal indgå. 

Fiskene kan suppleres med vejrbestandige materialer: stentøjskeramik, rustfrit stål, plastik m.v. 

Tidshorisont: skal være færdigt til afsløring maj 2026. 

 

Værket blev afsløret lørdag d. 16. Maj kl. 14. 

På trods af det dårlige vejr (regn og blæst) mødte 35 glade og forventningsfulde furboere op. Heldigvis var der en pause i bygerne, så vi kom igennem det på bedste vis. 

Troels Madsen holdt en lille velkomsttale om betydningen af det arbejde, som furkunst.dk gør for at fremme og skabe grobund for den kreative aktivitet på alle niveauer på Fur. Det nye værk på Havnegalleriet er blandt meget andet et udtryk for dette. 

Derefter blev værket afsløret under stor applaus, og Edwin Weimer tog ordet og fortalte om processen. 

 

Edwin Weimer fortæller: 

”Jeg synes, at det var en spændende udfordring og en opgave, som jeg godt kunne se mig selv i.  – så jeg tog den! 

Først skulle der fotograferes på stedet. 

Så skulle der tænkes og tegnes. 

Inspirationen fandt jeg i de rektangulære røde mursten, som fik mine tanker ledt hen på Piet Mondrian’s værker. Gerrit Rietveld kom også ind over! 

Et rionet som baggrund og hæfte-flade var næste step. 

Masser af forslag og farvesammensætninger før balancen blev fundet. 

Et par figurer blev installeret for at bryde de lige linier. 

Et kaffemøde hos Ellen og Troels hvor vi diskuterede kunst, og hvilke ord der kan sættes på kunst. En lang liste med ord blandt andet hentet i  formålsformuleringen for Furkunst.dk blev grundlaget for begreberne i værket. 

Det resulterede i en ny ide om, at der skulle være ord i værket. Ord som er basis for al kunst. De skulle optræde på flere sprog, for kunstnerisk aktivitet er en verdensomspændende udtryksform i alle civilisationer 

Så var der hele håndværksdelen – stor proces! – hvor der også bliver rettet til. 

Til sidst kom kunstneren Lars Vestergaard ind med sine ”barbie-dukker”.  

Vi legede i nogle timer, før vi var enige om placering og udtryk. 

Nu står vi med værket, som jeg kalder ”BASIS”, på engelsk. ”BASIC”

 

Læs mere...
Abonnér på dette RSS feed
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/furnyt.dk/public_html/templates/gk_news/html/com_k2/templates/default/category.php on line 191