Menu
Artikel

Artikel (4558)

Det sker i Fur Forsamlingshus 2025 

  • Udgivet i Artikel
  • Skrevet af

  • Notice: Undefined property: stdClass::$numOfComments in /var/www/furnyt.dk/public_html/templates/gk_news/html/com_k2/templates/default/category_item.php on line 54
    Vær den første til at kommentere!

Den nyvalgte bestyrelse for Fur Forsamlingshus har planlagt en række arrangementer i løbet af 2025. Sæt kryds i kalenderen allerede nu. 

Torsdag den 22. maj fra kl. 17.30 er der Fællesspisning med lasagne/grøntsags lasagne, salat og flutes.  

Søndag den 5. oktober kl. 14.30 er der Furisk kagebord og Græskarudskæring. 

Torsdag den 6. november kl. 17.30 er der Fællesspisning  

Lørdag den 29. november er der – Julebanko kl. 10-11 for børn og almindelig banko fra kl. 14. 

 

Bestyrelsen har også et ønske om at starte traditionen med dilettant op igen. Det vil blive afholdt i foråret 2026. Så hvis du har en skuespiller gemt inde i dig, så tøv ikke med at kontakte Tina Bro på 22929976.  

Mvh Bestyrelsen 

Læs mere...

Indkaldelse til generalforsamling i Fur Udviklingsråd - Mandag den 26. maj 2025

Indkaldelse til generalforsamling i Fur Udviklingsråd 

Mandag den 26. maj 2025 afholder Fur Udviklingsråd ordinær generalforsamling. Det sker i Fur Væksthus, Madsbadvej 15, kl. 19.00. 

Dagsorden ifølge vedtægter: 

1. Valg af ordstyrer og referent. 
2. Godkendelse af dagsorden og generalforsamlingens lovlighed. 
3. Fremlæggelse og godkendelse af årsberetning. 
4. Fremlæggelse og godkendelse af årsregnskab (vedhæftet). 
5. Fastsættelse af kontingent. 
6. Indkomne forslag. 
7. Valg af medlemmer til bestyrelsen + en suppleant. 
8. Valg af intern eller ekstern revisor + en revisorsuppleant. 
9. Eventuelt. 
Forslag skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. 
På valg til bestyrelsen er John Brinch Bertelsen (genopstiller) og Jørgen Ruby (genopstiller ikke grundet 70 års reglen). 
Efter tur er Astrid Kirk Jacobsen på valg som suppleant (Astrid genopstiller ikke). 
Elly Hedevang og Anette Dalsgaard er på valg som revisor og revisorsuppleant (de genopstiller).  

Af hensyn til borddækningen (kaffe og kage) beder vi medlemmerne tilmelde deltagerantallet til formanden på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. senest 24. maj. 
 
Foreninger, organisationer og virksomheder, der støtter Fur Udviklingsråds formål kan optages som medlem ved indbetaling af det fastsatte kontingent (500 kr.) på foreningens konto i Spar Nord: 8510-4585200609. 
Det er foreningens formål at udvikle og gennemføre projekter, der kan styrke erhvervsudvikling og bosættelse på Fur ud fra et strategisk helhedssyn. Ny viden, nytænkning og nye samarbejdsrelationer skal synliggøre og udnytte Furs potentiale som bo- og iværksætterø for aktive og kreative mennesker. 
Indkaldelsen og regnskabet 2024 er udsendt til samtlige medlemmer den 7. maj 2025.Indkaldelsen er derefter lagt på FurNyt. 

Med venlig hilsen på vegne af Fur Udviklingsråd 
John Brinch Bertelsen (formand) 
 

Læs mere...

Strandrensning - søndag d. 25. maj

Så er det snart tid til den årlige Strandrensning, der finder sted søndag d. 25. maj. Duk op på dagen eller tilmeld her, så vi kan forberede bedst muligt. ALLE er velkomne til en hyggelig dag 

Vi mødes kl. 13.00 i skolegården. Her udleveres plastikposer og inddeles i 5 hold.

De enkelte ture tager ca. et par timer.

Bagefter samles vi i skolegården til grillpølser og forfriskende drikke.

 

Det er Støtteforeningen for Fur Friskole og Børnehus samt Fur Friskole og Børnehus, der af Skive Kommune er blevet tildelt ruterne.

Ungdomsklubben tager deres strækning en anden dag 

Læs mere...

Indkaldelse til borgermøde om opdatering af helhedsplan den 13.05 kl. 19.00

Den sidste tid har været frustrerende for nogle, der har oplevet stilstand i forhold til Helhedsplanen. Der har til dels været stilstand for nogle af grupperne, men der er dog også andre grupper, som virkelig har arbejdet på de forskellige projekter. 

Først på året var der møde i koordinationsgruppen for Helhedsplanen. Denne gruppe er nedsat for, at kommunen har mulighed for at følge med i de forskellige projekter, samt at de forskellige projekter kan snakke sammen og hjælpe hinanden bedst muligt. Her er der repræsenteret 2 fra hver gruppe i Helhedsplanen, hvilket er:  

Ø-hus: Karen Ladefoged og Peter Bertelsen 

Stier & Naturfaciliteter: Arved Michelson og Charlotte Priess Pedersen  

Trafik & Veje: Kasper Brandi og Elke Mølgaard 

Aktiviteter & Fællesskab: Erik Wind  

Grupperne; Stier & Naturfaciliteter, Trafik & Veje og Fællesskab har flere emner under sig. Dette kan også ses i Helhedsplanen, som kommunen tidligere har udarbejdet.  

Efter at flere har udtrykt deres frustrationer om Helhedsplanen, har vi valgt at tage hånd om dem og synes derfor, at det er på sin plads at komme med en opdatering om Helhedsplanen. Vi vil gerne invitere til et fælles borgermøde, hvor der kan gives en samlet opdatering på hele Helhedsplanen! Dette vil blive afholdt af alle grupper, som er under Helhedsplanen, så alle fortæller hvor de står henne i projektet. Grupperne er Ø-hus, Stier & Naturfaciliteter, Trafik & Veje og Aktiviteter & Fællesskab. 

Borgermødet afholdes i Fur Forsamlingshus den 13.05 kl. 19.00.  

Kom og få en opdatering på hele Helhedsplanen, og tag gerne din mand/kone, nabo eller ven med under armen!  

Koordinationsgruppen 

Læs mere...

Fur legat - praktik ophold i Nuuk

Jeg har været så heldig at modtage et legat fra Fur til mit 6 måneders lange praktik ophold i Nuuk, Grønland.  

Mit navn er Anna Høy Sørensen, og til dagligt læser jeg til pædagog på UCN i Aalborg. Jeg er igang med mit 6 semester og har siden starten af januar befundet mig i Grønland, hvor jeg har arbejdet på Den Internationale Friskole sammen med en medstuderende. 

 

Jeg har arbejdet på Den Internationale Friskole i Nuuk, selvom det er en international friskole, så bliver der snakket dansk. Skolen består af 200 elever i 1.-10. klasse. I Grønland starter man i skole det år man bliver 6, ligesom man gør i Danmark. Forskellen er bare, at en 0. klasse i Grønland hedder en 1. klasse.  

Jeg har arbejdet med eleverne i 2. klasse, hvor jeg har haft klasse med dem 2 gange om ugen, og derudover er jeg en del af SFOén de resterende timer. Selve friskolen går meget op i kreativitet og fantasi, hvilket tydeligt kan ses i den almene undervisning i 2. klasse. Undervisningen her er ofte projektbaseret, og bærer præg af selvbestemmelse, lyst og motivation. Det betyder dog også, at jeg som pædagog i klassen, kan blive udfordret på forskellige fag. De har brug for hjælp til almindelige regnestykker, da der ikke er tavle undervisning der skal lære dem, f.eks. at plusse 64+18 eller hvad minus betyder. Jeg kommer let til også at skulle have en lærer hat på, og forklare dem hvordan man sætter et plus eller minus stykke op.  

 

Turen til Grønland var lidt speciel. Det vat nemlig ikke lige så let at komme til Grønland som man skulle tro, heller ikke selvom jeg fløj direkte til Nuuk fra København. Det tog mig godt en uge, fra jeg forlod lejligheden i Danmark, til jeg havde fået et sted at bo i Grønland. Der skete nemlig det, at jeg først stod som standby til flyet og derfor ikke vidste, om jeg kunne komme med flyet. Jeg kom dog med flyet, og det skulle vise sig, at jeg lige så godt kunne have undladt at være med flyet, for flyet måtte vende om, da det nåede Grønland og havde fløjet  rundt over indlandsisen i 1,5 time. Grunden var, at landingsbanen i Nuuk var for glat, så det blev ca. 13 timer i en flyvemaskine og en tur tilbage til København. Et par dage senere prøvede vi igen, denne gang steg vi ombord, velvidende at vi nok skulle flyve retur til København igen. Vi vidste nemlig, at flyet, der fløj fra København om morgenen, var vendt rundt og fløjet retur til København 10 minutter før de boardede os… Denne gang var det dog kun en tur over Island før piloten fortalte at vi vendte om igen. Dagen efter havde de åbnet lufthavnen i Kangerlussuaq op, så de var sikre på, at vi i hvert fald kunne komme til Grønland. Rigtigt nok fløj vi dagen efter til Kangerlussuaq, hvor vi have 1,5 døgn inden vi fløj videre til Nuuk.  

 

Vi landede i Nuuk kl. 20 om aftenen, hvor vores vejleder hentede os, og hjalp os med at få fat i dem, der havde vores nøgler til vores kollegie. Vi havde fået at vide vi var tildelt værelse i samme bygning, lige ved siden af hinanden. Da vi ankom, var min medstuderende blevet flyttet til et andet kollegie, som ikke lå centralt og 4 km væk fra det jeg var blevet tildelt. Jeg var ikke blevet flyttet, så vi startede med at køre hen til der hvor jeg skulle bo. Da vi endelig fandt det og fandt den rigtige lejlighed, lignede det, at vi trådte ind i en andens hjem, men nøglen passede, så det kunne kun være her jeg skulle bo. Da vi så låste op til værelset, lå der en anden og sov inde på det værelse, som jeg var blevet tildelt. Jeg havde nu intet sted at bo, men før vi ville gøre noget ved det, besluttede vi os for, at køre hjem til der hvor min medstuderende skulle bo, for at se om der boede nogle der. Det gjorde der så ikke, men lejligheden var til gengæld meget beskidt, med hår, fedtede fingre, krummer og beskidte lagner over alt.  

Vi besluttede os for at sove der én dag, inden vi dagen efter kl 10 måtte komme tilbage til kollegieadministrationen for at finde en løsning. Kl. 14 dagen efter havde de fundet et nyt sted til mig at bo, og vi fik min medstuderende flyttede ind til centrum af Nuuk, så vi i det mindste boede tæt på hinanden.  

 

Det har været en spændende tid med parlamentsvalg og USA der vil have Grønland.  I valgkampen spillede både forholdet til Danmark og større grønlandsk selvstændighed en stor rolle. At USA vil overtage Grønland har også fyldt en del, med mange reportager i TV fra Nuuk. 

 

 

Jeg har mens jeg har været i Grønland været ude og sejle, dog har der været rigtig meget indlandsis i fjorden de første 2 måneder af mit ophold, hvilket har gjort det besværligt for turismen, da man ikke har kunne sejle ordentligt i det.  

 

Det har dog været et ekstremt smukt og sjældent syn. Jeg har hørt folk sige, at fjorden ikke har set sådan ud i alt fra 20-70 år, og at mange grønlændere aldrig har set det før. De første par måneder var jeg også ude og se nordlys om aftenen, der kunne jeg nemlig nøjes med at gå ud kl. 19, for at se det. Nu skal jeg være vågen til midnat, for at der bare er den mindste chance, ellers er det simpelthen for lyst.  

 

Selvom Grønland er skønt, så savner jeg Danmark i disse måneder. I Danmark er det forår, i Grønland siger man, at foråret først begynder 1. maj. I Danmark er der grønt græs, sol og forårsvejr. I Grønland har vi stadig sne, frost og blæst, så kan det være tøvejr en dag, men dagen efter sner det igen. Det er ligesom, at man aldrig nærmer sig helt forår, inden vinteren igen begynder at vise sig. Det mest forårsagtige er, at når solen er fremme, kan selv -9 grader føles som +10, og man nyder virkelig at være ude disse dage. Man skal bare huske solcremen.  

 

Om lidt vender jeg snuden hjemad, og jeg håber turen bliver langt kortere end turen herop. Jeg ved heldigvis, at så snart jeg er fløjet fra Nuuk, så kan jeg lande i København, der er ingen glatte landingsbaner.  

 

Læs mere...

Velkommen til Breum Turist Aps på furnyt.dk - med virksomhedsportræt og Banner på forsiden

Hos Breum Turist Aps. tilbyder vi professionelle transportløsninger, der er skræddersyet til dine behov. Vores moderne busser og erfarne personale sikrer en komfortabel og pålidelig oplevelse, uanset om du planlægger en udflugt, en guidet tur eller transport til et arrangement.  

Oplev Fur med Breum Turist 
I juli måned kan du opleve Fur fra "Den Blinde Vinkel" – en unik tur arrangeret i samarbejde med Fur Camping.  

Derudover tilbyder vi året rundt guidede rundture på Fur for foreninger, virksomheder og familiegrupper. Vi sørger for fleksible løsninger, hvor turene kan starte og slutte næsten hvor som helst på øen. Har du brug for transport til og fra fastlandet, henter vi dig også gerne der.  

Vores busser 
Vi har en moderne vognpark, der kan tilpasses forskellige behov;  

  • Store turistbusser; Kapacitet på op til 57 personer.  
  • Minibusser; Kapacitet på op til 13 personer. 

Priseksempler 
Vi tilbyder gennemsigtige priser, så du altid ved, hvad du betaler for;  

  • Turistbus (57 pladser); 875 kr. pr. time.  
  • Minibus (13 pladser);  
  • Startpris; 550 kr. inkl. 20 km.  
  • Efterfølgende pris; 275 kr. pr. 10 km. 

Alle priser er inkl. moms, men ekskl. eventuelle færgeafgifter.  

Skræddersyede løsninger 
Vi hjælper dig gerne med at planlægge din næste rejse eller udflugt. Uanset om du ønsker en endags- eller flerdagstur, kan vi tilpasse løsningen til dine ønsker. Du kan også finde information om vores egne ture på vores hjemmeside; www.breumturist.dk.  

Kontakt os 
Har du spørgsmål, eller ønsker du et uforpligtende tilbud? Kontakt os i dag, så vi sammen kan skabe den perfekte transportløsning til dig. Vi ser frem til at hjælpe dig med din næste rejse. 

 

 

 

Læs mere...

Fur Tennisklub indbyder til sæson 2025

Nye og gamle medlemmer bydes velkommen til en ny sæson i klubben

Banerne er klar til brug fra  1. maj 2025

Pris for medlemskab:
Juniorer (før 18 år) kr. 40
Seniorer kr. 150
Par kr. 200
Husstand kr. 300
Passiv kr. 100
50 Kr. - for depositum af nøgle.

Nøgle kan eventuelt udleveres på Fur Turistinformation, eller ved henvendelse til Knud Peder Jensen på mobil 61273832.

Kontingent kan indbetales på :  MobilePay: 257731  Fur Tennisklub eller Spar Nord: 8510 7231962 -  
Vigtigt: Husk navn og adresse

Reservation af bane kan ske på gruppen ”Fur Tennisklub”. Bliv medlem af gruppen og skriv dato og tid på dagen du ønskler at spille. Der kan højst reserveres 2 timer ad gangen og kun en uge frem.
  

Spiller du på banen uden reservation, skal du afgive banen i tilfælde af at en, der har reserveret banen, beder om det.

Ellers er det først til mølle princippet.  

Bestyrelsen:

Knud Peder Jensen (formand):                     61 27 38 32
Stefan Frøkjær-Jensen , kasserer:                40 32 17 32
Arne Lykke-Sørensen:                                  97 59 37 27
Alek Krylow:                                               50 81 69 08
Jeppe Havn:                                               22 39 69 84

Læs mere...

Furs Forenede Foreninger - FFF - har opdateret sit portræt

Furs Forenede Foreninger - FFF 
Fem af Furs foreninger er gået sammen i Furs Forenede Foreninger (FFF). Det er et samvirke, der planlægger og gennemfører arrangementer, der er for store for den enkelte forening. FFF blev stiftet i 1998 forud for gennemførelsen af et ”Åben Ø”-arrangement, hvor der deltog omkring 4000 personer. 

Hver forening har udpeget 1-2 personer til FFF’s samarbejdsudvalg, der normalt holder 5 årlige møder. Her planlægges og evalueres arrangementerne, ligesom man koordinerer arbejdsopgaverne for de mere end 100 frivillige, der gennemfører arrangementerne. 

FFF har en opsparet egenkapital, der gør foreningssamvirkets drift uafhængig af de deltagende foreningers økonomi. FFF’s virke har med enkelte undtagelser givet et årligt overskud, der enten hensættes eller deles mellem de deltagende foreninger. Et underskud dækkes af den opsparede egenkapital. Du kan læse foreningens gældende vedtægter nederst. 

FFF har 3 traditionsrige arrangementer, der gennemføres år efter år: Marchen Fur Rundt i juli, træskibssejladsen i september og en hjælperfest. 

Marchen Fur Rundt: 
Hvert år – altid den anden lørdag i juli – afholdes marchen Fur Rundt. Det skete første gang i 1969. Starten går fra havnen. Undervejs er der 3 rastepladser.  

Nogle tilbagelægger de godt 20 km på et par timer, andre bruger det meste af dagen. Når man kommer i mål på Fur Havn kan man købe grillmad, drikkevarer og sidst på eftermiddagen også aftensmad. Om aftenen spilles der op til vablebal i det store telt. Alle er velkomne – med eller uden vabler! 

Træskibssejladsen Limfjorden Rundt: 
Hvert år i uge 37 samles omkring 65 gamle træskibe til nordens største træskibssejlads Limfjorden Rundt. Skibene kommer fra Danmark, Norge og Sverige. I løbet af fredagen anløber de stolte skibe Fur Havn med omkring 700 ”søfolk”. Om aftenen er der fællesspisning og musik i teltet. Næste morgen lyder startskuddet kl. 9. Skonnerter, galeaser og mange andre bådtyper forlader igen Fur for fulde sejl. 

Man kan opleve folk, der samles på Furs udsigtspunkter for at nyde synet af de smukke sejlskibe på fjorden. Mange tager en tur på havnen om fredagen for på nærmeste hold at nyde skibene og duften af tjæret tovværk. 

Hjælperfesten: 
Det er blevet en tradition, at FFF hvert år i vinterperioden inviterer de godt og vel 100 frivillige til en hjælperfest, som tak for indsatsen. Den frivillige indsats er helt afgørende for foreningens virke. Til hjælperfesten inviteres også de nye tilflyttere, der er kommet til Fur de seneste to år. Så får de også mulighed for at blive en del af fællesskabet. 

Kontingent: 
De deltagende foreninger skal indskyde 5.000 kr. for at blive optaget i Furs Forenede Foreninger. Medlemskredsen består af Fur Bådelaug, Fur kunst, Fur Museums Støtteforening, Fur Tennisklub og Fur Ø-forening. 

Furs Forenede Foreningers samarbejdsudvalg består af: 
Konstitueret Formand og tovholder Limfjorden Rundt: Janne Søndergaard, Fur Bådelaug 
Næstformand: Leif Lundgaard, Fur Kunst 
Sekretær og tovholder Fur Rundt: Betina Sohn Kæseler, Fur Bådelaug 
Kasserer: Knud Peder Jensen, Fur Tennisklub 
Medlem og tovholder Fur Rundt: Laila Ladegaard, Fur Ø-forening 
Medlem: Otto Vester, Fur Museums Støtteforening 
Medlem: Anne Marie Mortensen, Fur Ø-forening 
Medlem: Steen Wind-Jeppesen, Fur Museums Støtteforening 
Medlem: Helle Norup, Fur Kunst 

Kontakt til FFF 
E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.  
 

Dette foreningsportræt er skrevet af John Brinch Bertelsen og sidst opdateret april 2025. Send info til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., når portrættet skal opdateres. 


Samarbejdsaftale for
Furs Forenede Foreninger
    
§1    Furs Forenede Foreninger (FFF) er et foreningssamvirke, der koordinerer samarbejdet om fællesarrangementer og – initiativer, der er for omfattende for den enkelte forening.

§ 2     Alle foreninger, der er hjemmehørende på Fur, kan optages i FFF mod at betale et indskud på 5.000 kr. Samarbejdsaftalen skal underskrives af medlemsforeningernes bestyrelsesformænd.

§3a    FFF ledes af et samarbejdsudvalg bestående af højest 2 repræsentanter for hver af de deltagende foreninger. Repræsentanterne udpeges af de enkelte foreningers bestyrelser og refererer tilbage til disse efter de enkelte foreningers forretningsorden.

§3b    FFF tegnes af formanden og kassereren. I tilfælde af formandens fravær af kassereren sammen med to andre medlem af samarbejdsudvalget.

§3c    FFF kan give prokura til en ekstern bogholder/regnskabsfører uden for samarbejdsudvalget.

§ 4     På første møde hvert år senest 1. maj konstituerer Samarbejdsudvalget sig med Formand, Næstformand, Kasserer, Sekretær og Arrangementsansvarlige.

§5    På første møde hvert år udpeger samarbejdsudvalget 2 revisorer.

§6    Alle medlemmer af samarbejdsudvalget kan på deres foreningers vegne komme med forslag til fællesarrangementer. Det står de deltagende foreninger frit, om de ønsker at deltage i et forestående arrangement.

§ 7a     Et arrangement ledes af en arrangementsansvarlig som udpeges af samarbejdsudvalget. Den arrangementsansvarlige skal udpeges blandt samarbejdsudvalgets medlemmer.

 §7b     Alle foreninger tilmeldt FFF bidrager med medhjælpere til FFFs arrangementer. Den arrangementsansvarlige meddeler, i god tid før afholdelsen, de enkelte foreninger hvor mange medhjælpere, der er behov for og hvilke opgaver, der skal løses.

§8    Efter hvert arrangement skal der udarbejdes et arrangementsregnskab med samtlige afholdte udgifter og indtægter. Regnskabet skal godkendes af FFF’s samarbejdsudvalg.

§ 9     Et eventuelt arrangementsoverskud indsættes på FFF´s konto, indtil der er opbygget en likvid kapital på 60.000 kr. Den likvide kapital skal øges med 10.000 kr. årligt til beløbet udgør 90.000 kr.

§10a     FFF skal have 60.000 kr. i likvid kapital stigende med 10.000 kr. årligt til beløbet udgør 90.000 kr.

§10b Når FFF´s likvide kapital efter et arrangement overstiger 60.000 kr. - stigende med        10.000 kr. årligt til 90.000 kr. - skal der ske en uddeling af det overskydende beløb til de deltagende foreninger.
Foreninger, der har frameldt sig at stille med medhjælpere til et arrangement, deltager ikke i uddelingen efter dette konkrete arrangement.
§10c Uddelingen af overskud sker én gang årligt, inden udgangen af det pågældende kalenderår.

§11 Et eventuelt arrangementsunderskud dækkes af FFF´s likvide kapital.

§12.    En evt. ændring af den likvide kapital (jf. §10) skal godkendes af et flertal af de deltagende foreningers bestyrelser.

§13     FFF´s Samarbejdsudvalg kan ikke indgå i varige forpligtelser, der indebærer, at den likvide kapital falder til under 60.000 kr. stigende med 10.000 kr. årligt til 90.000 kr.

§14    En forening kan ekskluderes, hvis mindst 2/3 af de deltagende foreninger i FFF stemmer for det.

§15    En forening kan melde sig ud af FFF. Udmeldelse skal ske skriftligt og vil altid være med virkning pr. d. 31/12 i det kalenderår begæring om udmeldelse indgives. Begæringen skal være under¬skrevet af den pågældende forenings bestyrelsesformand.

§16    Hvis en forening ekskluderes eller træder ud af FFF, mister den pågældende forening både sit indskud og sin andel af den opsparede kapital.

§17    Hvis samtlige deltagende foreninger kollektivt opløser FFF, fordeles FFF aktiver mellem de deltagende foreninger. FFF betragtes som værende opløst, hvis antallet af deltagende foreninger falder til 4 eller derunder.

Denne samarbejdsaftale er godkendt af FFF’s samarbejdsudvalg foråret 2022 og efterfølgende af de enkelte foreningers bestyrelser. De deltagende foreninger tiltræder aftalen med formændenes underskrift. Samarbejdsaftalen erstatter tidligere aftaler og træder i kraft når der foreligger en underskrevet aftale, dog senest 1. juli 2022.



Fur Ø-forening              Fur Bådelaug          Fur læseforening
Dorte Christensen         Tove Heidemann         Birte Vester

 
    




    
Fur Tennisklub         Fur Museums Støtteforening     Furkunst
Knud Peder Jensen         Otto Vester            Inge Lise Larsen


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Efterårskoncerterne fylder Fur Forsamlingshus.

Læs mere...

Fur Museums Støtteforening - har opdateret deres side

I 1953 stiftedes den museumsforening, der stod bag etableringen af Fur Museum og driften de næste godt 50 år. I 2007 blev Fur Museum en del af Museum Salling, der var museumsorganisationen for hele Skive Kommune. Fur Museum blev nedlagt som selvstændig organisation, og den oprindelige museumsforening på øen blev til Fur Museums Støtteforening. 

Foreningens aktiviteter: 

Fur Museums Støtteforening gennemfører hvert år tre tilbagevendende aktiviteter, nemlig: 
- et forårsarrangement – en naturvandring med geologisk indhold. 
- et grundlovsarrangement 5. juni – en eftermiddag med tale, sang samt kaffe og kage i Fur Museums have. 
- en sommerfest i juli – medlemsfest med mad og musik i museumshaven. 

De enkelte arrangementer forhåndsomtales på FurNyt.dk og i medlemsinfo. 

Fur Museums Støtteforening deltager også i Furs Forenede Foreninger og medvirker derfor til planlægning og gennemførelse af marchen Fur Rundt i juli og træskibssejladsen Limfjorden Rundt i september. 

Læs mere om foreningens virke: 
Det er nemt at finde mere på FurNyt.dk. Skriv for eksempel Fur Museums Støtteforening i søgefeltet på forsiden og tryk enter, Så får du en liste over artikler med søgeordet. Søgningen kan gentages med andre søgeord. God læsning. 

Medlemskab: 
Alle med interesse i museets arbejde med Furs geologi og kulturhistorie kan optages som medlem. Generalforsamlingen 2025 fastsatte kontingentet til 150 kr. for enlige og 275 for par. Kontingentet indbetales på kontonummer: 8510 000 72 52 943 Eller på Mobilpay: 82 45 03 

Kontakt formanden, hvis du ønsker mere info om foreningen. 

Bestyrelsen består af: 
Formand Otto Vester:  Mobil 20 90 98 77 eller   Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.  
Næstformand: Steen Wind Jeppesen 31 39 14 59. 
Kasserer: Inge Shee 40 62 30 54. 
Sekretær: Caroline Nebel 30 25  27 37. 
Menigt medlem: Randi Winther 42 56 49 79. 
Suppleanter: Kirsten Høegh 30 20 53 58 og Lars Larsen 21 69 29 26. 
Revisor: Thorkil Sohn 29 26 23 07. 
 

Dette foreningsportræt er lavet af John Brinch Bertelsen og senest revideret april 2025 

Send venligst besked til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., når portrættet skal opdateres. 


Læs mere...

LAG Småøerne - underskriftsindsamling

De europæiske Lokale Aktions Grupper (herunder LAG Småøerne) er i fare for at miste sine puljemidler og driftstilskud fra 2028 og fremad. Det er Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der har gjort LAGerne opmærksom på, at der i de kommende forhandlinger om EUs flerårige budget, vil være kræfter, som vil arbejde for at afskaffe kravet om, at LAG/LEADER skal udgøre mindst 5% af Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL). Fonden er en del af EUs landbrugspolitik.  

 

I forlængelse af ovennævnte trussel, har den europæiske LAG/LEADER-organisation, ELARD, iværksat en underskriftindsamling i hele Europa til støtte for LAG’erne/LEADER.

 

På vegne af LAG Småøerne vil jeg gerne opfordre jer til at støtte op om initiativet og deltage i underskriftsindsamlingen. Det er ikke et krav at man er øbo, eller bor i et landdistrikt, for at deltage. Det er supernemt og hurtigt at underskrive.

 

I finder den danske udgave under det danske flag her:

A stronger future for rural Europe - Elard

 

Målet er at samle mindst 100.000 europæiske underskrifter inden for den næste måned.

 

Læs mere...
Abonnér på dette RSS feed
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/furnyt.dk/public_html/templates/gk_news/html/com_k2/templates/default/category.php on line 191