Menu

Rejsebrev fra Grønland

• Skrevet af

Tak til Andrea for en spændende beretning fra hendes uddannelsesrejse til Grønland.

Andrea har søgt Fur Uddannelseslegat om tilskud til rejsen.

Og det kan du også, hvis du er ung, under uddannelse og påtænker at tage en del af din uddannelse i udlandet.

mvh Fur Uddannelseslegat
Henrik Jensen, Birthe Rasmussen og Birgit Ladefoged

Dette er mit rejsebrev fra min praktik i Ilulissat, Grønland. Mit navn er Andrea Nex Vester og er 24 år. Jeg studerer til dagligt til Pædagog på VIA University College i Århus. Jeg er i gang med mit 7. og sidste semester inden jeg kan kalde mig for pædagog. Jeg har i forbindelse med min bachelor taget til Grønland for at indsamle empiri og data. Vores bachelor opgave handler om pædagogisk idræt og om hvordan kroppen kommer i spil i løbet af dagligdagen. Jeg har gennem hele uddannelsen haft et ønske om at komme på udlandspraktik, og ved hjælp fra Fur Uddannelseslegat, blev dette muligt. Dette er jeg dybt taknemmelig for!

Mine veninder og jeg rejste fra København fredag d. 14. april og landede i Ilulissat fredag morgen, hvor vi skulle bo i 14 dage. Vi boede på Sømandshjemmet i Ilulissat, som er et B&B. Dette betød at vi hver aften enten selv skulle lave aftensmad eller tage ud og smage på de grønlandske retter. Imens vi var på Grønland, mødte vi en masse spændende mennesker, som lærte os en masse om den Grønlandske kultur.
Da vi kun havde to weekender, besluttede vi os for at vi skulle få så meget ud af det, som muligt. Vi havde booket en sejltur, hvor vi vil komme ud på isfjorden. På denne tur fik vi en lækker drink med den Grønlandske urt Qajaasaq, mosepost. Undervejs var der guide på, som kunne fortælle os historien om isbjergene. Udover sejlturen tog vi på mange flotte vandreture gennem Ilulissats smukke omgivelser. Jeg har altid hørt at Grønlands natur skulle være smuk, men at komme op og se landskabet i virkeligheden er helt fantastisk.

I løbet af hverdagene tog vi hen i en af de lokale børnehaver Piaraq, som er en idrætsbørnehave. De første dage vi var i børnehaven, brugte vi på at lære stedet og børnene at kende. Vi kunne hurtigt mærke at de var meget interesseret i os, og ville ikke lade os være. Efter kun et par dage kunne vi hurtigt mærke at børnene i børnehaven accepterede os, hvilket gjorde det nemmere og sværere at indsamle empiri. De pædagoger og børn der var i børnehaven kunne næsten ikke tale dansk, så kommunikationen var meget svær. Selvom vi ikke kunne snakke med nogle af børnene, fandt vi hurtig ud af hvordan vi så kunne kommunikere med dem. Og hold nu fast man, hvor var de kreative. Vi endte med at bruge sange, lyde, mimik, vores kroppe, papir og blyant.

Noget af det som vi også hurtigt lagde mærke til, var den store forskel på de to institutioner som vi henholdsvis har brugt til vores bachelor; Bellevue i Århus og Ilulissat i Grønland. Institutionen i Ilulissat havde ikke mange fysiske redskaber, men dette holdt ikke dem tilbage. Vi kunne hurtigt se at de benyttede sig af deres natur og omgivelser mere end hvad vi var vant til at se i Danmark. Det var meget fascinerende at se hvordan børnene var vant til klipper som legeplads og is som underlag. Mine veninder og jeg gled på numsen hver anden dag, og børnene hoppede og dansede over isen og sneen.

I slutningen af den første uge, stod vi og snakkede med en af pædagogerne fra den stue vi skulle observere i. Hun nævnte at hvis vi havde lyst, kendte hun en der arbejdede på pædagoguddannelsen i Ilulissat og som gerne ville vise os skolen. Det takkede vi selvfølgelig ja til.
Da vi kom op på skolen, blev vi mødt med smil, nysgerrighed og masser af kage. Vi blev vist rundt på skolen og fik fortalt hvordan pædagoguddannelsen er sat sammen på i Ilulissat. Hun fortalte om hvordan de underviste kommende pædagoger i pædagogisk idræt, hvilket er præcis det vi var oppe for at observere. Dette var vildt spændende!

Da vi skulle rejse hjem, tog vi ud til lufthavnen og fik af vide at vi ikke kunne rejse hjem grundet tåge. Det var så tåget at man ikke kunne se mere en 100 meter frem. Vi blev om booket, mod alt held, så vi kunne komme hjem til den tid som vi havde håbet på.

Dette er mit rejsebrev fra mine 14 dage på Grønland. Jeg har oplevet så utrolig meget på de 14 dage jeg har været afsted, og det vil jeg altid være så utrolig taknemmelig for. Jeg er så lykkelig for at min bachelorgruppe og jeg valgte at rejse til Grønland. Det er et gæstfrit, smukt og kærligt sted, som jeg altid vil huske.