Menu

Karolines Hus - Galleri på Fur - Påskeudstilling

  • Skrevet af 
Karolines Hus - Galleri på Fur - Påskeudstilling

Så er vi klar til en ny sæson, som ser ud til, at kunne afvikles uden problemer.
Vi holder stadig fast i afspritning af hænderne, men ellers er alt som før corona.

Vi har 17 kunstnere i udstillingen i løbet af sæson -22, og det er bare utroligt, at det kan lade sig gøre, at blive ved med at finde fantastiske kunstnere.



Som sædvanlig bestræber vi os på, at være alsidige dog med hældning til det figurative.

Den første udstilling starter til påske: d. 09.04.
med fernisering kl. 14 – 17.
Udstillingen slutter søndag d. 08.05. kl. 17.

Der er gratis færge til Fur fra d. 08.04. og hele udstillingsperioden ud.

Vi præsenterer
malerier af Bente Stæhr
Grafik af Trine Anderschou
Keramik af Inger Bruhn
Keramiske skulpturer af Susanne Moeskjær

Derudover har vi kunsthåndværk gennem hele sæsonen  af
Aoife Soden, Gunnar Splint, Ginette Wien, Tina Lofstad, Laila Olsen, m.fl.


Bente Stæhr
Delvis autodidakt kunstner, modtaget undervisning af kunstner Christina Kjelsmark, kunstner Adam Gabriel og deltaget i kurser i ind-og udland.
De sidste 20 år har jeg brugt på at udvikle, eksperimentere, afprøve forskellige teknikker i mit maleri og arbejder for tiden med akryl, akvarel, tusch og kridt i mine værker.
Jeg er grebet af det kreative univers, finder farverne, formerne, kompositionerne, og alle teknikkerne fascinerende, det rører noget i mig, er inspireret af udtryk i ansigt og krop som omsættes i maleriet, det er her jeg fordybes, ”leger” og prøver at fortælle en historie, som kan få beskueren til at stoppe op.
I denne udstilling er det ansigtet og dens forskellige udtryk der har fokus. Ellers arbejder jeg også med landskab og kroppens udtryk.
Alt er ikke maling og lærred. I 2019 begyndte jeg at formgive i ler og eksperimentere med raku, især det skulpturelle har min store interesse og fascination.

 
Bente Stæhr


Trine Anderschou
Jeg er totalt optaget af grafikken og dens grænseløse muligheder. Kort sagt så findes der en teknik til ethvert temperament og ethvert udtryk, og det fascinerer mig. Jeg bliver aldrig færdig med grafikken; der er hele tiden nye vinkler på alting – nye kombinationer. Det betyder en del for mig, fordi jeg arbejder på den måde, at jeg har et motiv i hovedet, og det forsøger jeg at overføre til en trykplade og videre til papiret. Dermed arbejder jeg ikke specielt intuitivt, men på den anden side er jeg meget taknemmelig overfor grafikkens karakter: Det bliver aldrig helt, som jeg forestillede mig. Jeg får altid noget forærende – og det er for det meste godt. Min foretrukne teknik er kobberætsning, men træsnit og linoleumssnit er også blandt favoritterne.
Grundlæggende tror jeg bare, at jeg er en slags historiefortæller, og det der kommer på papiret er en slags allegorier – eller måske rettere: En slags fabler, for mine billeder har tit dyr som fortællende elementer og ikke så ofte mennesker, bygninger og ren natur. Mine motiver har heller ikke – trods deres næsten naturalistiske form - nogen egentlig facitliste. Beskueren må selv på arbejde og selv læse sin egen historie ind i billedet, men jeg ved selv efter endt arbejde, hvad jeg havde på hjerte.


Trine Anderschou

Inger Bruhn
Begrebet frihed knytter sig til at ligge i telt, ligesom det hører sammen med indianernes liv på prærien, og netop oplevelsen af indianerne`s land og kultur har gjort indtryk. Totempælene, maskerne, naturen med de imponerende strande, det enorme drivtømmer, hvalerne, skovenes kæmpetræer og bjergene, som jeg oplevede det i Vancouver -området, har sat sit spor ikke på den konkrete måde, at der skabes små totempæle eller hvaler i keramik, det er stemningen der har optaget mit sind en uforglemmelig oplevelse, en bevidsthed om, at det findes, for sådan er inspiration, det lagres i hukommelsen og bliver en del af livets umistelige bagage.
Lethed og frihed søger jeg på havet, at sejle har altid betydet meget, jeg elsker det frie liv på vandet, hvor jeg er tæt på naturen, at sejle kan føles at svæve, kan måske forklares, at min keramik svæver på en lille fod.

 
Inger Bruhn


Susanne Moeskjær
“Jeg er inspireret af Vesterhavet, hvor jeg er kommet hele mit liv: Den råhed og renhed der er i linjerne i den storslåede natur. Det er det, der har fået lov at stå, når alt er skrællet ind til det basale.”
Værkerne er håndmodelleret ud fra skitser lavet fra naturens linjer: som havets bølger, strandens bugten, klitternes overflade eller genstande, som SM finder og bruger i et andet størrelses forhold eller i en alternativ kontekst. Derefter bankes formerne stramme, så overfladens form og sanselighed er spændt til det yderste, men samtidig optræder menneskelig og imødekommende.
 
SM arbejder skulpturelt i et keramisk univers. Værker strækkerne sig fra de organiske bløde former og frem mod det mekaniske, industrielle formsprog som modpol. Udtrykket leger med kontraster, hvor den glatte overflade kan bevæge sig over i organiske bølger eller skarpe flader.
 
Med lineære dekorationer eller glasuren som sidste punktum, fåes kontrasterne frem, hvorved formens styrke og renhed understreges til dynamik!

 

Susanne Moeskjær

Til toppen