Menu

Rejsebrev fra Grønland

Læs endnu et rejsebrev fra én af Furs unge mennesker, som har søgt om tilskud til et praktikophold i udlandet i forbindelse med uddannelse.
Husk alle unge som har boet eller bor på Fur kan søge om tilskud fra Fur Uddannelseslegat til bl.a. et ophold i udlandet i forbindelse med deres uddannelse.

Læs nærmere på www.furnyt.dk

Skrevet af: Nicoline Mortensen

Dette er en fortælling om mine oplevelser under mit udlandsophold i Grønland. Til dagligt læser jeg til ergoterapeut i Århus og er lige nu i gang med mit 7 og sidste semester. Jeg havde længe gået med tanken om, at jeg rigtig gerne ville have en udenlandspraktik, og da Corona tillod det, besluttede jeg mig for, at det skulle være. Og takket være støtte fra Fur Uddannelseslegat blev det også økonomisk muligt, så mange tak for det!

Valget faldt på Grønland. Det er et land, jeg altid har ønsket at besøge, specielt fordi jeg synes, at man som dansker overraskende nok ved meget lidt omkring Grønland. Jeg havde hørt, at naturen skulle være fantastisk deroppe, og at der skulle være meget godt ergoterapi, så det tog ikke lang tid for mig at finde ud af, at det var der, jeg skulle hen. Jeg tog derfor til Nuuk, som er hovedstaden, hvor jeg skulle have en 6 ugers praktik i terapeutteamet i kommunen. Terapeutteamet dækker hele Kommuneqarfik Sermersooq og består af fire hovedområder: børneområdet, voksenområdet, rehabiliteringsområdet samt handicap og socialpsykiatriområdet. Arbejdsopgaverne i teamet består af at sikre, at borgere med fysiske, kognitive, sensoriske og/eller psykiske udfordringer opnår størst mulig selvstændighed i hverdagen gennem træning og meningsfulde aktiviteter. Opgaverne kan finde sted i borgerens egne hjem eller på diverse institutioner, aktivitetscenter eller træningslokaler. Da der er en bred borgergruppe, får man som studerende god mulighed for at lære og afprøve mange forskellige ting, og det er enormt lærerigt. Da vi i teamet skulle køre ud til borgerne, var en af mine største udfordringer at finde vej i alt sneen. Dette tog lidt tid, men lykkedes heldigvis nogenlunde til sidst. Derudover kunne der til tider være udfordringer med kommunikationen til borgerne. For selvom jeg oplevede, at langt de fleste borgere eller deres pårørende snakkede og forstod fint dansk, så var der nogle, der udelukkende snakkede grønlandsk. Det var derfor af og til nødvendigt med en tolk, og når samtalerne skulle ske over telefonen, var det ekstra udfordrende. Det var derfor vigtigt med tydelighed i kommunikationen. Udover mit arbejde i kommunen havde jeg enkelte dage, hvor jeg var på besøg hos psykiatriafdelingen på Dronning Ingrids Hospital samt på Sana, som er den kliniske terapi afdeling på hospitalet.

I weekenderne forsøgte jeg at opleve så mange ting, som muligt. Dagene fløj afsted, så det var med at få udnyttet fridagene. Når vejret tillod det, var jeg ude og opleve den smukke natur. Den blev bl.a. oplevet med lange smukke gå ture i fjeldet, herunder en aftentur tur op på ‘’Lille Malene’’, som giver en rigtig god mulighed for at få en utrolig fin udsigt ud over byen. En hård, men smuk tur, hvor vi fik den smukke solnedgang at se på vejen op. Hver tirsdag arrangerer foreningen “Gå væk kræft – livet er en gave” en fælles tur op til toppen af Lille Malene, som jeg så som en god mulighed for at komme derop. Tirsdag d. 1. marts 2022 var der 5-års jubilæum for foreningen, så derfor blev vandringen fejret med fyrværkeri og klapsalver på toppen.

Udover vandreture, tog jeg også på en sejltur rundt i nordlandet, hvor vi sejlede rundt om Sermitsiaq – det smukke karakteristiske fjeld. Her fik jeg god mulighed for at se nogle af de smukke områder, som man ikke altid kan se på land. En virkelig fin tur.

Og så var jeg også så heldig, at jeg fik nordlyset at se. Der var flere aftener, hvor nordlyset var fremme, men jeg valgte også at tage ud på en guidet nordlystur, hvor vi ‘’jagtede’’ det flotte lys ved at køre til flere forskellige steder i Nuuk. Nordlyset kommer og går og kan på få sekunder gå fra at være meget tydelig til at være helt væk. Der skal derfor et skarpt øje til og også en smule held.

Derudover brugte jeg en af mine weekender på at tage flyet fra Nuuk til Kangerlussuaq. Det er en lille flyvetur på omkring 50 minutter. Her tog jeg først ud på en guidet tur til indlandsisen. Det var en utrolig smuk tur. Vi kørte 30-35 kilometer i bus, hvor vi havde fjeld og bjerge på begge sider. Det var en stor bus på nogle smalle veje og et godt stykke ned, så man skulle helst ikke lide af højdeskræk. Til sidst stoppede vi og gik så det sidste stykke ud til selve isen, inden vi kørte tilbage til byen.

Derudover tog jeg på en fire timers hundeslæde tur, som nok er noget af det vildeste, jeg hidtil har prøvet. Vi startede med at køre langs den frosne fjord og fortsatte så videre op i fjeldet. Turen op i fjeldet tog forholdsvis lang tid, men turen ned gik tværtimod meget hurtigt. Det var fuld fart frem, og så var det ellers med at holde godt fast ned over bumpene. Jeg var pakket godt ind i henholdsvis tre lag af mit eget tøj, en termodragt og grønlandsk sæl overtøj, men da vejret i Kangerlussuaq er en del koldere end i Nuuk, var det også nødvendigt. Der var omkring -28 grader, da jeg var der. Desværre viser billeder kun en brøkdel af, hvor smuk en natur og udsigt der var, men begge oplevelser i Kangerlussuaq kan helt klart anbefales.

Derudover bød Nuuk også på cafeture, et besøg på nationalmuseet, en tur rundt om cirkussøen og generelt bare sightseeing rundt i byen. Det gode ved Nuuk er, at man er i gåafstand til de fleste ting, og ellers så fungerer busserne rigtig fint.

Det var min fortælling om min tid i Grønland. Jeg er blevet en masse erfaring rigere, og ikke mindst har jeg fået en masse gode og unikke oplevelser med hjem i bagagen. Jeg er utrolig glad for, at jeg valgte lige præcis Grønland. Det er et virkelig smukt, rart og meget gæstfrit land. I kan se lidt flere billeder herunder.

Endnu en gang mange tak.