Menu

Ø hop med velfærdsgaleasen Noatun

• Skrevet af

Ø hop er blevet populært, der stemples ø pas som aldrig før og de mange danske småøer, oplever mange nye gæster og måske gæster, der på længere sigt, vælger at bosætte sig, på en af de mange, fantastiske småøer i Danmark.

I år gik min sommerferie igen til små og store øer i Danmark, med Noatun, der det sidste halve år før sommertogtet, har været at finde på beddingen på Fur, hvor Niels Harborg og en hær af frivillige medlemmer, har arbejdet hårdt på at renovere, den gamle båd.

Vi sejlede ud fra Thisted og satte kursen mod Ålborg, hvor den sidste af den 10 mand store besætning kom om borde, så var vi samlet og så klar til nye eventyr.

Meningen var at gå til Hals og sejle turen til Nyhavn uden stop, sådan gik det dog ikke.

Vejrudsigten lovede ikke for godt, så vi lagde ind til Hals og ventede på at vinden skulle lægge sig, så vi kunne komme over Kattegat.

Det blev en hård tur, vi sejlede 8 taller hele vejen og en del af besætningen, blev noget dårlige, så vi var enige om, at gå til Helsingør, således maverne kunne komme i form igen.

Udover dårlige maver, måtte vi lænse tit og ofte, båden var utæt og der kom meget vand ind .

Næste dag var alle friske og kursen blev sat mod Nyhavn.

Vejret var skønt og i Nyhavn, blev vi modtaget af familie og venner og havde en dejlig aften.

Vi blev i Nyhavn, dels havde endnu et besætningsmedlem, meldt sin ankomst og så var der jo lige noget der skulle ordnes på båden.

Så nogle tog på Christiana, mens andre lavede nogle småopgaver.

Nogle var så heldige at få en tur i Københavns kanaler, af en ven af båden, mens andre hyggede ombord.

Og ja, det er skribenten, der måtte i masten, ikke for sjov, med for at hente nogle blokke ned.

Så blev det nu nok med det storbyliv og kursen blev sat mod Fejø.

Inden afgang til Fejø, havde skipper haft kontakt til en gammel kending, der har bosat sig på Fejø, han kunne være behjælpelig med, det vi skulle bruge for at kalfatre, det der var utæt og hold da lige op en hjælpsomhed vi oplevede på den smukke ø.

Straks da vi ankom, stod Margit og Jan, på kajen med nylavede frikadeller og kartoffelsalat. Der dukkede folk op, der var så hjælpsomme, ja, vi kneb os i armen.

Fejø er en dejlig lille sydhavsø, med ca.460 beboere.

På Fejø har man hilse pligt, så lidt hjemligt var det da jeg begav mig op til købmanden og alle hilste på mig. På Fejø er det ikke fisk men æbler, kunsterne udsmykker øen med.

Vi vender lige tilbage til Margit og Jan, der i årenes løb har købt flere huse op på Fejø, 13 huse, som de så lejer ud, til bla. de der vil prøve at bo på øen, sidste indkøb , blev det nedlagte alderdomshjem, hvor der nu er 13 lejligheder i, som alle er udlejet.

Der var der stadig plads, så noget er lejet ud til hjemmeplejen, noget til lægen og så har de da lige lavet et lille spisested, hvor de serverede god dansk mad.

Vi blev inviteret på alderdomshjem , til aften. Venlige ø boere, afhentede os på havnen og hentede os igen da vi var klar til at komme ombord.

Der var mange gode initiativer på Fejø, et ungt par med børn er kommet til, de har lavet en cafe og købt en lille Tuk Tuk, hvorfra de sælger, fantastiske morgenboller, Fejø most osv.

Vi vinkede farvel til Fejø, helt sikkert en oplevelse rigere.

Udover Fejø, nåede vi til Stubbekøbing og endnu en lille ø, Agersø, med kun 174 beboere. Den må udforskes. Nærmere en anden gang.

Ugen lakkede mod enden og Noatun blev afleveret i Nyborg, hvor det næste hold skulle holde ferie på den fantastiske båd.

Nu glæder vi os bare til uge 37, hvor vi igen deltager i træskibssejladsen Limfjorden rundt.

Og man siger det er sundt at grine, er det sandt, er Noatun’s besætning, den sundeste flok jeg kender.