Menu

Bustur til Mandø

Tirsdag d​en​ 4. august havde Ruth og jeg en pragtfuld oplevelse, idet vi tog med Sørens Busrejser på en vidunderlig skøn tur til Mandø nede i Vadehavet syd for Esbjerg, arangeret af Skive Folkeblad..

Turen startede fra Skive folkeblads parkeringsplads Kl. 07.00, hvor Sørens busrejser fik en fyldt bus af​ ​sted.

Vi gjorde det første stop på en vigeplads syd for Herning, hvor vi fik Kaffe og rundstykker. Herfra fortsatte vi til Vester Vedsted, hvor Vadehavscentret lå, og her holdt de store traktorbusser og ventede på passagerer.

Vi fulgte den gamle vej over til Mandø igennem Vadehavet, og det var noget af en oplevelse at se det enorme fugleliv, der var på begge sider af dæmningen.

Det tog tre kvarter at køre derover, og da vi ankom til øen, gjorde vi holdt på en parkeringsplads overfor brugsen. Derpå gik vi den korte tur til Øens kirke, som ikke var ret stor men meget smuk, den var opført i 1635.
det næste der skete var, at vi fik en pragtfuld middag på Restaurant Mandø.

Dernæst var vi på en guidet rundtur på Øen i traktorbussen, og her blev vi orienteret om øen, som kun er på 7,2 kvm. og har 35 fastboende, og vi fik en masse at vide om stormfloder, tidevand og meget andet.

Der var 4 gårde derovre, som havde en masse kreaturer og får til at gå på de lave engarealer.

På tilbagevejen fulgte vi den nyere højere beliggende dæmning, og da var jeg så heldig at komme til at sidde ovenpå bussen, hvor der også var borde og bænke, og det var en vidunderlig oplevelse at se det store liv, der var af vadehavsfugle.
Vi kørte fra Vester Vedsted ved 15.00 tiden og var tilbage i Skive ved 18.00 tiden.

Det havde virkelig været en skøn oplevelse at være med på denne tur.