Menu

Mere salg i ”Limfjordsbussen” i år

  • Skrevet af 
Mere salg i ”Limfjordsbussen” i år

Turistbureauerne i Skive og Nykøbing udbød i juli og august sejlture med ”Limfjordsbussen”,  der med flere daglige afgange pendlede mellem Nykøbing, Glyngøre og Fur – til stor glæde for turister og lokale borgere. Evalueringen efter sæson 2014 viser en fordobling af salget ifht. sæson 2013, hvilket naturligvis er meget tilfredsstillende for arrangørerne.

Udviklingskonsulent Janne Kragh Pedersen, SET (Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenter) forklarer den øgede omsætning med, at der i 2014 har været et  øget samarbejde vedr. billetsalg og markedsføring med lokale turistaktører som Jesperhus, Fur Bryghus, Fur Fonden, Morsø Handelstandsforening og Sallingsund Færgekro.

     - F.eks. har Jesperhus og Sallingsund Færgekro købt dags- og aftenafgange til de af deres gæster, der måtte have lyst til en ekstra oplevelse under besøget, fortæller turistchef Bente Kristensen, Morsø Turistbureau, der forklarer, at turen fra Glyngøre til Nykøbing tager en halv time, mens sejltiden mellem Nykøbing og Fur er lidt over det dobbelte.

Arrangørerne har i denne sæson kunnet mærke, at konceptet og navnet ”Limfjordsbussen”  er ved at være kendt – både hos turismeaktørerne, der skal ”sælge” ideen til deres gæster og hos befolkningen i de to kommuner, der har chartret katamaranfærgen Bertha K. til sommerens sejladser.

På Fur og i Nykøbing havde passagerne mulighed for at komme videre ud i sommerlandet med  h.h.v. taxabus og shuttlebus. Dette gav mulighed for at få en bid mad, besøge spændende butikker eller nyde naturen i ro og mag inden man returnerede med bussen til havnen.  

Rigtig mange havde cyklen med om bord. En del selvfølgelig for at nyde en dagsudflugt, men mange har uden tvivl også benyttet Limfjordsbussen som bindeled mellem landsdelens nationale cykelruter.

Sommervejret  - og især juli-vejret - var helt fantastisk med sol og høje temperaturer. –Set fra ”Limfjordsbussens” side var vejret nu  lidt for fantastisk, da sejlture med  ”Limfjordsbussen” åbenbart havde svært ved at konkurrere med strandvejr og skygge under parasollen, konstaterer Janne Kragh Pedersen. 

For selv om omsætningen  i indeværende sæson steg – bl.a. via salg af lukkede ture til  turimeaktører, faldt det konkrete antal frie onlinebookinger en smule  i forhold til 2013, idet sluttallet viste, at 3.000 gæster havde passeret ”tælleapparaterne” i Bookingportalen i løbet af de 1,5 måned ”Limfjordsbussen” sejlede. Som supplement til dette, sejlede ca. 800 af turismeaktørernes gæster med ”bussen” på de lukkede dag- og aftensejladser.  

SET og Morsø Turistbureau har evalueret tallene fra årets sejladser med Limfjordsbussen, og kan konstatere, at turene til og fra Fur er den helt klare vinder. Janne Kragh Pedersen og Bente Kristensen konkluderer, at dette kunne give grobund for en evt. konceptændring i 2015.

 

Til toppen