Menu

Rejsebrev fra ophold i Mexico

FurNyt har modtaget en længere beretning fra Morten Pedersen, det sidste år var på et 6 måneder langt ophold i Mexico. Morten har modtaget et legat fra Fur Uddannelseslegat til sin rejse og fortæller her om sine oplevelser

Nu er det efterhånden nogle måneder siden at jeg returnerede til Danmark efter have levet og studeret et år I udlandet. Jeg har igen vænnet mig til hverdagens gang herhjemme men jeg må ærligt erkende at det tog lidt tid, ganske sikkert fordi mit ophold på 6 måneder I Monterrey, Mexico, gav mig så mange gode oplevelser at jeg blev rigtig glad for at bo der.

Opholdet i Monterrey kunne jeg snakke om i timevis, men i og med at dette er et skrevet oplæg og jeg ikke skriver specielt godt, får i her 6 måneder i kort udgave supporteret med lidt billed material.

Monterrey som ligger i staten Nuevo Leon (Syd for Texas) er en flot by der bærer en lang historie som præger kulturen på en flot made. Monterrey omringet af bjerge, som gør at byen har haft sine begrænsninger i forhold infrastrukturen da byen skulle udvides I forbindelse med en rivende økonomisk udvikling i området.

Mexico har desværre et ry for at være styret af narko karteller som skyder, dealer og gør Mexico til et usikkert land at befinde sig I – og Monterrey har ikke altid været blandt de sikreste byer at befinde sig i. Heldigvis har udviklingen i Monterrey de seneste 5 år  været meget positive. Dels fordi Monterrey huser et af de universiteter (Technologico de Monterrey) som kan skaffe opmærksomhed til byen og dels fordi byen efterhånden er blevet centrum for en del industri som omfatter flere større virksomheder, bl.a. LEGO. Der arbejdes rigtig meget på sikkerheden og alle kæmper den samme kamp.

Lad det være sagt: Monterrey er en dejlig by som huser nogle fantastisk mennesker – Jeg følte mig aldrig usikker.

På billedet er et udsnit af internationale studerende fra en rundtur i byen.

Campus Tec. De Monterrey er et imponerende universitet på mange forskellige parametre. Selve atmosfæren er venlig og imødekommende og så er der altid liv over hele universitets areal - både indendørs samt udendørs. Rund om hele campus er opstillet hegn ind for sikkerhedens skyld, hvilket kunne gjorde folk endnu mere trygge når de færdes i området. Det gjorde også at det var muligt at have fritgående dyr på campus uden at de ville forsvinde over natten. På campus kunne man finde rådyr, gæs, ænder og forskellige fugle – Det gav en fed afslappet stemming, men det var også lidt specielt at have gående rundt om de borde hvor man sad og drak kaffe eller lavede projekter.

Her kan i se tavlen over de internationale studerende som er enrolled det pågældne år. De fleste kommer fra sydamerikanske lande – Hvilket betyder at jeg snart skal til sydamerika og besøge nogle kammerater og veninder.

Billedet viser et udsnit af et imponerende campus som huser ca. 18.000 studerende årligt. Et akademisk acceptabelt niveau hvor der især bliver arbejdet meget for at theory bliver arbejdet med I praktis – Og hvor alle forudsætninger for at lære noget er stillet til rådighed.

Monterrey er uden for campus også imponerende, hvor den gamle kultur som hele Mexico er bygget på også skinner igennem. Desværre er jeg ret doven når det kommer til at tage billeder, ellers har jeg bare fået gemt dem for godt til at jeg kan finde dem.

Men eftersom Monterrey er omgivet af et fantastisk landskab af bjerge, var det selvfølgelig en mulighed jeg ikke kunne gå glip af. 1800 meter bjerg skulle bestiges for at nå det højeste punkt og selvfølgelig foregik turen via den sværeste rute – Ingen i vennegruppen ville tabe ansigt på den tur. Så kampen mod toppen foregik mellem Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland, Ecuador og USA. Resultatet kan jeg ikke opgive.

Det tog ca. 4 timer at kravle op og 4 ned. Turen overraskede os, nok mest fordi det blev 35 grader varmt den dag vi tog afsted og selvom vi startede klokken 8 om morgenen mærkede vi bestemt varmen – mandagen efter var det ikke rart at biblioteket ligger på 3. Sal på campus.

I min tid i Mexico havde jeg rig mulighed for at rejse og opleve (se billeder) – hvilket jeg naturligvis udnyttede. I det nordlige grænse område besøgte jeg byerne Tijuana og Nuevo Laredo som er nogle af de udsatte områder hvorfor man bør være med nogle lokalt kendte.

Af mere spændende steder oplevede jeg Xilitla som er et bjerg område med en imponerende natur. I Xilitla finder du også sir Edward James castle (Google det) som er et privat ejet slot opført en fantastisk flot natur og arkiteterne arbejde sammen med Edwards gode ven Picasso, hvorfor stilen er surrealistisk.

I Xilitla brugt vi også en del tid på at hoppe fra vandfald (det højeste jeg sprang fra var 13m – man kunne også 18m) og bade i grotter. En tur som var organiseret af en studenter organization fra Tec. De monterrey – Universitetet gør rigtig meget for at man skal føle sig velkommen og opleve en masse.

Real de catorce er en bjergby som man kun kan komme indtil ved at passere en small tunnel som går igennem et bjerg hvor kun små biler har størrelsen til at passere. Byen er verdenskendt fordi det var her i minerne de gravede materialet til “Reales”, Den lokale valuta år tilbage i tiden. Catorce (betyder 14 og var mængden af gram de brugte til en real).

Imponerende landskab hvor vi var på en hår rejsende jeep tur ned af bjerget – Vi fik hang på siderne og sad på taget med udsigten til 30 meter ned hvor kun jeepens størrelse passede på ruten.

Dagen efter var det på hesteryg (æsel for nogle) rundt i området hvilket var noget af en oplevelse og samtidig også var skyld i et sæt meget dårlige ben I dagene efter – Men stadig hele oplevelsen værd.

Mexico city. Det er svært at beskrive, det skal opleves. Byen som Mexico som land er bygget ud fra. Et af (hvis ikke den) største by I forhold til areal og befolkning – Ca. 24 millioner bor der, hvorfor der er også er mange problemer med infrastrukturen.

En enestående mulighed for at opleve det gamle Mexico. Tequila museum, Mariachi torv, aztekere og salsa barer – Mexico city har hele pakken. Forskellen på den fattige del og den rige del er et fortorv.

I Mexico city tog vi på tur ud til den største azteker pyramide som var noget af et projekt eftersom vi gjorde det i påske ferine og det vidst nok er en af the worlds wonders. Der var kø – Heldigvis var vi i godt selvskab i form af vores mexicanske kammerater fra Monterrey.

I Mexico City var jeg også så heldig at mødes med en gammel bekendt fra Danmark. Min boksetræner Thomas Corell – Fedt at tale dansk for en stund.

Hos den lokale Slagter I Real de Catorce.

Aqui estoy con mi amigo, Manuel!

Et lille udvalg fra Tequila museet.

Min gamle boksetræner Thomas og jeg I Mexico city.

Min sidste rejse før jeg forlod Mexico gik til staten Yukatan som ligger i den sydøstlige del af Mexico. Fantastisk sted med noget af det flotteste natur man kan forestille sig. Jeg tog dertil med min Norske kammerat og forsøgte derfra at gøre det hele så lokalt som muligt – og vi kom i flere tilfælde ud til lokale som kun kunne snakke “uforstående” spansk, men heldigvis var vi blevet så gode at vi kunne begå os nogenlunde på spansk. I yukatan brugte vi en uge i Playa del Carmen og med dagsrejse til Tulum. Fantastisk område som jeg kun kan anbefale alle at opleve på et tidspunkt.

Her er vi på tur til et område med ruiner, der ligger helt ud til havet.

Det vandfald har jeg sprunget fra.

I Monterrey havde vi et fodbold hold hvor vi spillede mod andre lokale hold når det kunne arrangers. De fleste var Mexicanere suppleret med en fra Spanien, Singapore, Venezuela og mig.

I den Mexicanske kultur hører også afsnittet: Mad kultur. Tacos, spicy salsa og Carne asada er 3 ting som for mig som jeg troede jeg havde helt styr på – Men lad det være sagt at i Mexico har det en anden betydning. Mexicansk mad er fantastisk, udfordrende og anderledes – og jeg prøvede sikkert også noget som ikke var blevet serveret hjemme i et dansk køkken og jeg elskede og nu savner det. Et råd kan jeg dog give videre: Habanero er en stærk chili – Derfor er en salsa lavet på den chili naturligvis også stærk.

Og Rød salsa er naturligvis stærkere en grøn salsa – Det varierer fra sted til sted ;)

6 måneder I Mexico har været sjovt, lærerigt og en kæmpe oplevelse – Men 6 måneder har ikke været nok, og derfor er det helt sikkert et land jeg skal tilbage til på et fremtidigt tidspunkt. Jeg kan klart anbefale alle at tage afsted hvis det er muligt!

Til sidst vil jeg gerne takke Fur Fonden for støtten til mit ophold på Tec de Monterrey – Det har været en kæmpte hjælp – Tak.