Menu

Israel – et helligt og konfliktfyldt land

Rejse brev fra Kristina Mortensen, der har modtaget et rejselegat fra uddannelsesfonden på Fur. Kristina Mortensen studerer religionsvidenskab ved Århus Universitet og har været på en studietur til Israel/Palæstina, som hed "I Jesus´ fodspor"

Den 4. november 2013 drog 30 studerende fra henholdsvis teologi, religionsvidenskab og historie fra Århus universitet mod Israel. Her ville de, de næste 10 dage opleve alt fra arkæologiske udgravninger med tilknytning til gammeltestamentlig religion og nytestamentlige helligsteder til jødiske bosættelser og en palæstinensisk flygtningelejr.

Efter en lang dags rejse fra kolde Danmark mod Mellemøsten ankom vi sent mandag den 4. november til Tel Aviv. Efter en kort sikkerhedskontrol i lufthaven (israelerne går meget op i sikkerhed!) og bagageforvirring, gik turen nordpå, mod Galilæa, hvor vi skulle bo lige ved Geneseret sø. Trods en hård rejsedag startede den efterfølgende dag tidligt – der var jo meget, der skulle nås! Første stop var Sepporis, der er en arkæologisk udgravning vest for Nazareth (og formentlig datidens storby), hvor der er beviser på både græsk-romersk og jødisk tilstedeværelse.

Her blev vi under en skyfri himmel, høj solskin og sommerlige temperaturer fyldt med information om, hvordan Sepporis kan have haft en vigtig betydning i forhold til Jesus viden. Efter dette besøg satte vi kurs mod det sted, hvor det hele begyndte, Nazareth. Her fik vi turens første falafel, hvorefter vi besøgte vi Bebudelseskirken. Derefter gik turen mod Akko, hvor vi besøgte den gamle bydel og korsfarerborgen, der havde en central betydning i korsfaretiden. Turens første da blev afsluttet med fælles middag under åben himmel med udsigt over Middelhavet og Haifa.

Anden dagen startede med et besøg i Taghba (bespisningsunderkirken), hvor vi var så heldige at se den sten, hvor Jesus tilsyneladende stod, dengang han udførte miraklet; at dele 5 brød og 2 fisk mellem tusinde af mennesker. Derefter gik turen til Kapernaum, hvor Jesus, ifølge det nye testamente, skulle have haft sit virke. Dette var noget af en oplevelse, men mest på grund af det store antal af afrikanske religiøse, der var på pilgrimsrejse, der anså os for at være en næsten lige så stor turistattraktion!

Vi fulgtes sammen med vores nye afrikanske venner til Saligprisningernes bjerg, hvor man mener, at Jesus har afholdt bjergprædiken. Resten af dagen gik med at besøge en række arkæologiske udgravninger, der blandt andet har tilknytning til det gamle testamente (Tel Hazor, Tel Dan og Caesarea Philippi). Derefter gik turen til Golan højderne, hvor man kunne nyde solnedgang og udsigt til Syrien, med en kop kaffe fra Coffe Annan. Dagen sluttede i Tsafet, der er en jødisk by, hvor også flere jøder fra diasporaen slår sig ned i.

På tredje dagen skulle vi forlade det første hotel og de flotte omgivelser omkring Geneserat sø og Galilæas skønne temperaturer, for at sætte retningen mod Betlehem. På vejen mod Betlehem besøgte vi yderligere to udgravninger, Beit Shean og Tel Megiddo (efter sigende det sted, hvor Armageddon vil finde sted). Første på eftermiddagen nåede vi til Betlehem, hvor vi begyndte at få en fornemmelse af den konflikt, der er mellem Israel og Palæstina. Konflikten kom blandt andet til udtryk ved ”sikkerhedsmuren” (der indtil videre er 440 km lang), kontroltårne og et øget antal af soldater. Eftermiddagen gik med et besøg på Bethlehem university – et katolsk universitet med et flertal af muslimske studrende, hvor vi var sammen med en række studerende, der kunne fortælle om deres liv og oplevelser, blandt andet i forhold til konflikten. Efter et par timer på universitetet satte vi retningen mod Fødselskirken, der er et meget attraktivt turistmål! Efter besøget i Fødselskirken checkede vi ind på Paradise Hotel, hvor vi om aftenen fik et foredrag af en evangelistisk luthersk (palæstinensisk) præst, Mitri Raheb, der fortalte om nogle af de tiltag man forsøger at lave, for at nå frem til en løsning.

Fjerde dagen var præget af store kontraster! Dagen startede ud med et besøg i en palæstinensisk flygtningelejr i Betlehem, hvor vi så, hvordan 13.000 lever på meget så arealer og som statsløse uden rettigheder, der er afhængige af FNs støtte. Her var der blot et ønske om at vende ”hjem” til de områder, der har været under israelsk styre siden 1948. Efter dette indsigtsfulde besøg kørte vi videre til et besøg i en jødisk bosættelse. Dette var noget af en kontrast til flygtningelejr, da den by vi ankom til ligeså godt kunne have været en amerikansk forstad! Her blev vi vist en propagandafilm, der understregede, hvordan jøderne mener, at de har ret til at bosætte sig i Israel. Vi måtte forlade kibbutzen med mange spørgsmål, da der ikke var nogen, der ville snakke med en række kritiske studerende fra Danmark. For at smage lidt mere af konflikten og få en fornemmelse af, hvordan konflikten påvirker mange palæstinenseres hverdag, fik vi lov til at tage turen gennem ”sikkerhedsmuren” og en af de mange kontrolposter.

Som turist var dette nemt nok, men for den almindelig borger kan turen gennem muren og kontrollen tager flere timer, hvor man ikke en gang er sikker på at kunne komme på israelsk område. Eftermiddagen blev brugt på Herodion, hvor vi fik en rundvisning af en tysk arkæolog med speciale i Herodes den Store, hvorefter turen gik mod dette smukke Mar Saba-kloster. Dagen sluttede med ankomst i Jerusalem, hvor vi efter indlogering på hotellet gik mod Grædemuren, hvor vi fik et indblik i, hvordan jøderne fejre Sabbat.

Resten af turen blev brugt i Jerusalem, hvor oplevelserne bestemt ikke blev mindre! Den første dag i Jerusalem startede med en bustur op til Oliebjerget og til Fader Vor kirken, og det sted, hvor Jesus skulle være steget til himmelsk. Derefter forsatte vi på gåben ned af Oliebjerget ad en meget populær pilgrimsrute, hvor man blandt andet kommer til Dominus Flevit og Getsemane have. Vores lille pilgrimsfærd forsatte da vi nåede til Via Dolorosa – den vej Jesus gik med korset gennem Jerusalem.

Turen sluttede i Gravkirken, der anses for at være det sted, hvor Jesus er begravet (dog ikke af protestanterne). Gravkirken styres af flere forskellige kristne retninger, hvilket tydeligt kommer udtryk i kirkens udsmykning. Eftermiddagen blev brugt på at nyde frokosten (endnu en omgang falafel) og undersøge den gamle bydel og bazaren. Aftenen bød på et møde med kvinde fra Jerusalem Centre for Jewish-Christian relations, der fortalte om, hvordan de forsøger at skabe dialog mellem de forskellige religiøse retninger og give dem en bedre forståelse af hinanden og deres religioner. Efter aftensmad var vi flere, der endnu engang tog turen til Grædemuren, da jøderne pludselig var meget synlige i gadebilledet (Sabbaten var slut). Dette var noget af en anderledes oplevelse end de vi oplevede dagen før ved muren, der var en festdag med sang og dans. Denne aften blev det klart, hvorfor muren bliver kaldt Grædemuren, idet flere jøder stortudede. Den efterfølgende dag fandt vi ud af, at den store ”sorg”, der var blandt jøderne kunne skyldes ”jubilæet for Krystalnatten”.

Søndag startede med gudtjeneste i den anglikanske St. Georgs Cathedral, hvor halvdelen af gudstjenesten foregik på arabisk – dette var noget af en oplevelse! Eftermiddagen startede med et besøg på tempelpladsen, hvilket kun blev en kort visit, da muslimerne mere eller mindre har lukket området for offentligheden på grund af pres fra jøderne. Derefter gik turen til Davids byen, hvor flere af os valgt at tage turen gennem Hezekiahs tunnel (en tur på ca. 40 min med vand til knæerne). Aftenen blev brugt i selskab med Kristelig Dagblads mellemøstkorrespondent Allan Sørensen, der fortalte nogle af de historier man ikke hører om herhjemme. Den efterfølgende dag stod i museernes tegn. Vi besøgte både Israel museet og YadvaShem (Holocaust-museet). Sidste del af eftermiddagen blev brugt på et fantastisk madmarked og om aftenen blev der hygget i samlet flok med lækkert mad, lokal øl og vin, samt vandpibe og arabisk musik. Aftenen sluttede med en fantastisk oplevelse – et besøg i Gravkirken ved midnat, hvor kirken var iklædt en fantastisk stemning. Blandt andet på grund af munkenes/præsternes sang, der gav genlyd over hele kirken.

Den næstesidste dag skulle tilbringes udenfor Jerusalem, og vi tog køreturen mod det Døde Hav. Her var første stop Masada – endnu en af Herodes den Stores fæstninger/paladser. Vejret var fantastisk (høj og stegende solskin), hvilket der gjorde udsigten fra Masada, udover det Døde Hav, helt utrolig! Men vejret gjorde også nedstigningen, der skete til fods ned af ”slangestien”, til noget fysisk anstrengelse – men samtidig en ret fantastisk oplevelse, man ikke ville have været foruden. Ved frokosttid nåede vi frem til det Døde Hav, hvor vi fik os en muddermaske og en svømmetur, hvilket var tiltrængt efter turen på Masada. På tilbagevejen til Jerusalem gjorde vi holdt ved Qumran, der er det sted, hvor de berømte Dødehavsruller er fundet i de omkringliggende grotter.

Turen sidste dag var fridag, hvilket betød, at vi selv havde mulighed for at besøge de steder vi havde lyst til. Vi var en hel gruppe, der valgte at bruge formiddagen i Mea Shearim, der er det ultra-ortodokse jødiske kvarter i Jerusalem. Her skulle man som kvinde følge en lang række påklædningsregler. Men på trods vores anstrengelser på at passe ind, så var det tydeligt, at vi var udefrakommende, der ikke var velkommen i området. Vi var dog heldige og blev ikke fornærmet på vores tur i kvarteret, men man kan risikere at blive spyttet på og få sten kastet efter sig. Resten af dagen blev brugt på at nyde den gamle bydel, shoppe i bazaren, en gåtur rundt på den gamle bymur og fælles spisning på The American Colony Hotel.

Torsdag den 14. november drog vi meget trætte og fylde af indtryk og oplevelser tilbage mod Danmark. Det har været en helt fantastisk tur, der udover en masse viden og fantastiske oplevelser har været med til at skabe fantastiske relationer mellem de studerende, der deltog på turen. Tak til Fur og uddannelseslegatet for støtte til denne helt fantastiske tur!