Menu

Efterårsudstilling i Karolines Hus

  • Skrevet af 

Fernisering lørdag d. 12.10.13. kl. 14. – 16. Alle er velkomne. Åbent alle dage kl. 11 – 17 frem til og med d. 20.10. 2013

Fernisering lørdag d. 12.10.13. kl. 14. – 16. Alle er velkomne. Åbent alle dage kl. 11 – 17 frem til og med d. 20.10. 2013.

Aase Engedal, billedkunstner

At male er som at være på en billedrejse. De første penselstrøg sker spontant. En søgen i former og farver, som skaber de visuelle aflejringer, refleksioner, oplevelser, tanker og følelser, som er skabt i underbevidstheden, udtrykt intuitivt i maleprocessen - ofte med aftryk af noget eksistentielt eller som abstraktioner af naturen. Naturen med al dens skønhed, styrke, dynamik, mystik og vildskab. Når den betager os, og når den får os til at tænke over livet og vores egen rolle heri. Ikke en lyst til at skabe billeder efter et synligt motiv, men ønsket om at appellere til beskuerens fantasi igennem et glødende stærkt ekspressionistisk farvesprog.

Censurerede udstillinger:

• Kunstforeningen Limfjorden2001
• KP. Kunstnernes Påskeudstilling
• Århus Kunstbygning 2002

Liniefag i billedkunst på Skive Seminarium. Kurser på Aarhus Kunstakademi og Grafisk Skole, Aarhus.
Har været udstillingsaktiv siden 2001
Arbejder med olie- acryl- og collagemaleri
2008 valgt som årets kunstner af Falcks Kunstforening Danmark


Ditte Haahr Hvas: (glaskunstner)

Ditte Hvas, f. 1983, er uddannet glasformgiver fra Glas og Keramikskolen Bornholm (nu Kunstakademiets Designskole, Bornholm) i 2007.
Idag, efter tre år som medhjælper og huskunstner på Kirsten Kjærs Museum, Thy, har hun nu eget værksted i Skælskør, Vestsjælland, hvor hun er medlem af Kunstnerlavet KIT.

Hun arbejder hovedsageligt med fremstilling af glas objekter i Pâte de Verre (efter fransk: glaspasta), en teknik der ikke er meget udbredt herhjemme. Her modelerer hun først emnet i ler eller voks, hvorover en gips/kvarts form laves. Derefter bruges farvede glaskorn og pulver til at fylde i formen og glasset smeltes sammen i en ovn.

Ditte Hvas har valgt at arbejde med materialet glas på grund af dets særlige udtryksmuligheder. Hun er fascineret af glasset og dets forskelligartede kvaliteter og muligheder som materiale, og finder det inspirerende at arbejde med transparens, lyset, glassets evne til at ligne andre materialer, at være stærkt, at være skrøbeligt.

I fremstillingen af objekter, arbejder hun ofte med organisk formede konstruktioner i glas, ud fra begreber som gentagelse, huller, lethed og skrøbelighed, tekstur, taktilitet. Hun arbejder formmæssigt med referencer til brugsgenstande og også med mere skulpturelle udtryksformer.
Hendes fokus og omdrejningspunkt for undersøgelse, er former i naturen, især skelettet, skrog, svampe. Herunder forfald og ”den del der er tilbage”, overgivelse til naturen, begyndelse og slutning. Hun laver objekter som, når beskueren møder disse værker, kan frembringe minder om noget bekendt. Hun forsøger at finde nye kombinationer, som virker bekendte, men på samme tid er nye og uventede

Ditte Hvas har netop været i New York på Corning Museum of Glass, verdens største glasmuseum, hvor hun var udvalgt af en jury til at medvirke på et kursus indenfor Pâte de Verre, undervist af det erfarne japanske par Kimiake & Shin-ichi Higuchi.

I 2013 er hun årets modtager af Finn Lynggaard Legatet igennem Glasmusset Ebeltoft, og har også modtaget et legat fra Danish Crafts.
Hun medvirker i bog udgivelsen, 2013 udgaven af ”101 Kunstnere” af Tom Jørgensen.

I januar 2014 har Ditte Hvas sin første solo-udstilling i Officinet, Bredgade, København og i oktober 2014 har hun en fælles udstilling med Danske Kunsthåndværkere Nord på Frederikshavn Kunstmuseum.

Hun har tidligere udstillet, blandt andre steder, i Designer Zoo, Kbh, Fussingø Slot, Randers, Nicolai Kunst & Design, Kolding, Kunstnernes Hus, Silkeborg og har tidligere solgt til bl.a. Randers Kunstforening.

I 2014 underviser hun på et kursus hos Anla Glas, Silkeborg indenfor Pâte de Verre.

 

Danilo Krstajic: (skulptør)

Danilo Krstajic er født i 1984 og opvokset i Beograd, Serbien. Han har boet i Danmark siden 2010, hvor han har arbejdet på Kirsten Kjærs Museum, Thy indtil 2013. Han bor nu i Skælskør med Ditte Hvas.

I Beograd er han uddannet skulptør fra Universitetet for Kunst, Fakultetet for Billedkunst, Skulptur-afdelingen, 2005-2010. Danilos uddannelse er en traditionel, bred uddannelse indenfor de kunstneriske discipliner, med fokus primært på skulptur. Han blev her udrustet med teoretisk og praktisk viden, samt et godt formgivningsmæssig, håndværksmæssig, æstetisk fundament. Han læste teoretiske fag som kunsthistorie, kunstteori, kunstfilosofi, psykologi og pædagogik.

Han har erfaring i at arbejde i forskellige materialer. For det meste arbejder han i bronze, træ og marmor. Han arbejder med abstrakte former eller figurative former, full-size figurer og portræt fremstilling.

 

Danilo siger om sig selv og sit arbejde: “I am, as a sculptor, occupied with the form and inside volume that is pushing and creating the surface. I am investigating a formalistic melody attempting to create a sort of symphony of shapes and forms, respecting the system of value set by the history of sculpture. I have a great love for the purity of sculptural language. As a student, my works were more figurative. I was researching the form and construction of the human body, in which I have managed to achieve high standards. I have received some prestigious awards for figurative sculpture in Serbia. My most recent works are abstract, formalistic constructivism, with contemporary tendencies. ”

Danilo har siden 2008 været tilknyttet som gæstelærer på The Drawing Academy, Animationsskolen, Viborg og senest Visuel HF, Viborg.

Ellen Bye Jensen: (billedkunstner)

f. 1963, uddannet på Ranum Kunstskole. Medl. af Vestjyske Kunstnere, furkunst.dk.

Normalt forbinder man ikke Danmark med dramatisk natur. Den store Limfjordsø, Fur, er dog en undtagelse. Ja, dvs. ikke den sydlige del, som er præget af frodige grønne moræneflader med spredte bondegårde på markerne, men Nordfur. Her finder man de molerskrænter, der på nær Mors, er enestående i Danmark og berømte for de utallige forsteninger fra den 55 millioner år gamle eocæntid. Og ikke nok med det. Man finder også de geologiske vidnesbyrd om fortidige vulkanudbrud og de landskabsmæssige efterladenskaber fra den sidste istid.

Det er dette landskab skabt af is og ild, vejr og vind og småbitte organiske væsener, som billedkunstneren Ellen Bye Jensen maler. Måden, hun gør dette på, er meget sigende, for det er som om hun i sine billeder genskaber naturens voldsomme geologiske processer. Som en van Gogh – en Willumsen og en Olivia Holm Møller omskabes de ydre landskaber til indre syner fulde af stærke farver, kraftige konturer og fejende, bugtende og zig-zaggende linjer.

Willumsen, Van Gogh og Olivia Holm Møller bliver nævnt når man skal finde rødder og slægtskab med Ellen Bye Jensens kunst, og rigtigt er det da også, at disse ligesom Bye Jensen lader farverne i deres landskaber gløde ekspressivt, og nogle af Van Gogh´s billeder har også et linjespil, der kan minde om. Men alligevel synes man knapt sammenligningerne holder udover et ekspressivt udtryk.

Hun er sin egen. Hendes dramatiske linjespil er ikke langt fra virkeligheden og farverne har også blot fået en anelse mere – måske snarere: ”farvekraft af helvede til..” som Jens Søndergaard sagde. Dramatikken udspringer måske i virkeligheden allermest af fladernes opdeling i klare former.
Men hvorfor al denne søgen efter nogen at ligne, når nu hendes billeder hviler så god ti sig selv og i virkeligheden blot fortæller hvordan det føles at være netop dér, denne dag og med dette vejr…. Det gør de til gengæld overbevisende…

På denne måde opnår Ellen Bye Jensen en grad af identifikation med det landskab, hun bebor, som er beundringsværdigt usentimental. Hendes malerier er personlige og visionære, og hendes instinktive forståelse for kompositionen og farveholdningen skaber en sikker ramme om det hele.

Til toppen