Menu

Rejsebrev fra en ung furbo

Redaktionen har modtaget et rejsebrev fra Morten Dalsgaard Pedersen, der har modtaget et legat fra Fur Uddannelsesfond. Han befinder sig i San Diego i USA.

Brevet lyder:

Jeg valgte at studere Global Business Engineering (Mekanisk ingeniør og Business, undervist på engelsk med spansk som 2. sprog) i sin tid på grund af de muligheder uddannelsen gav mig for at studere i udlandet. Nu er jeg midt i processen og har haft et rigtig godt ophold i San Diego med rigtige mange værdifulde oplevelser. Jeg valgte San Diego på grund af, at det er i USA. USA fylder meget i medierne og det ville jeg rigtig gerne opleve - BONUS, jeg fik lov til at opleve USA under det seneste præsidentvalg, hvilket var en oplevelse. De fleste amerikanere var splittet mellem Obama og Romney og flere mente det var uden betydning hvem der vandt, men alligevel var der gradvist mere støtte til Obama som valgkampen skred frem. Flere vil dog mene at Obama vandt på grund af  orkanen der huserede på øst kysten, da han efterfølgende fik taget billede med de pårørende, som blev vist i stor stil på TV. Jeg synes bare det var ret fedt at opleve på tæt hold.

Jeg tænker tilbage på første gang vi skulle starte på universitetet. Det var kaos. Internationale studeren skulle 'crashe courses' hvilket vil sige at vi ikke har nogle kurser fra starten, men skal gå til professoren efter hans lektion og spørge om plads på holdet og underskrift og derefter bringe papirerne til det internationale kontor - hvorefter vi så er på holdet.

At studere i America er lækkert, især i San Diego. Jeg ankom da det var sommer og vejret var ligesom man kunne ønske det. 3 dage om ugen havde jeg kun fag fra 9-11 om morgenen og kunne derefter tage på stranden og surfe sammen med mine kammerater. de 2 andre dage havde jeg timer midt på dagen. Det lyder som ferie, men det er det bestemt ikke. SDSU er med omkring 30.000 studerende er stort universitet og det bærer klasserne præg af. I mine klasser var vi imellem 100-200 til timerne (forelæsninger) og der var ikke meget tid til spørgsmål (hvilket jeg ikke er vant til). Meget var lagt op til den enkelte og meget selv studie. Skolen forsøgte at hjælpe de internationale studeren så meget de kunne - men vi var MANGE.

Jeg blev undervist i 4 ingeniør fag som alle blev bestået. 2-10taller og 2-7taller hvis man konverterer det til den danske skala.

At studere er meget anderledes end at studere på et universitet i Danmark. Der tilbydes mange forskellige aktiviteter for at danne en kultur omkring studiet. Koncerter, fodbold, amerikansk fodbold, orkester, cheerleader osv osv. Og derfor er der altid meget liv på universitetet fordi mere eller mindre alle er tilknyttet en eller anden form for aktivitet.

Det er et flot men også stort universitet der breder sig over et stort område. Til skolen er tilknyttet både Soccer field, football bane, basket arena, stort fitness center osv.

Atmosfæren i San Diego er venlig og meget imødekommende. Du kan sidde på stranden, I toget (trolley'en) eller gå rundt i byen, og folk vil spørge ind til dig og hjælpe dig, hvis du ser ud som om du har brug for hjælp - det er helt fantastisk. Amerikanernes gæstfrihed er også noget der falder i øjnene, mange vil invitere en ind som var man en bekendt, selvom du knap nok kender personen.

San Diego som by er utrolig. Om sommeren er stemningen afslappet og folk nyder livet. Byen er delt i forskellige områder. Downtown, strand områderne og 10km derfra skole områderne. Jeg boede i Downtown og var semi tilknyttet til et Hostel hvor jeg hjalp lidt med aktiviteterne. Jeg drog alene til San Diego et par uger før jeg skulle starte skole, men fandt nogle rigtig gode kammerater i dem der ejede det Hostel downtown. Derfra hjalp jeg som sagt til og mødte i 5 måneder mennesker fra hele verden lige fra Asian, Australien, Rusland, Brasilien til Danmark - det var en rigtig fed oplevelse)

Thanks giving er noget helt specielt i USA. Folk samles og hygger som vi danskere gør det juleaften. Man starter allerede med en thanksgiving frokost og har så et stort thanksgiving måltid med kalkun, sweet mashed potatoes og alle former for græskarkager og tærter. Det mindede for mig meget om juleaften - Stemningen og alt den gode mad man får at spise.

Halloween, er ikke noget videre stort i Danmark, men i USA er det tradition at alle klæder sig ud. Der var vildt mange flotte og skræmmende kostumer. Der var store gader der var lukket helt ned i Downtown San Diego for at kunne huse så mange festklædte mennesker på gaden. Det var helt stoppet til. Det var en rigtig god oplevelse (jeg har vedhæftet et billede hvor jeg og nogle kammerater er klædt ud, før vi tog ned i byen).

Der også et billede fra en amerikansk fodbold kamp. Det var ikke de professionelle, men derimod mit college hold - de er vildt gode. Til den kamp var der 35.000 tilskuere, på trods af det 'kun' var en college kamp. Det var en fed oplevelse og der var en fantastisk stemning på den stadion, som kan huse 80.000 i alt. Stemningen er noget mere intens end hvis man til fodbold i Danmark. Jeg har i min tid i San Diego haft muligheder for at tage både til Tijuana (Mexico grænse), Los Angeles og Las Vegas og haft nogle rigtig fede oplevelser.

Amerikanerne er et meget stolt folkefærd, de er ikke blege for at skilte med de er amerikanere - men efter at have oplevet den gæstfrihed og hjælpsomhed som jeg, synes jeg faktisk det er okay. Mit indtryk af Amerika og San Diego i særdeleshed er godt, og jeg vil meget gerne rejse og opleve flere stater.

Hvis nogle skulle være interesserede i at komme til udlandet og studere, kan jeg både anbefale og vejlede folk om de vil til San Diego eller Los Angeles. Jeg kan formidle kontakter mht. både skole samt et sted at sove.

Til sidst vil jeg gerne sige en ekstra tak til Fur uddannelsesfond - Det har helt sikkert gjort flere af mine oplevelser mulige. Det er ikke billigt at rejse uden lands, men med en hjælp som den jeg fik fra fur fonden, har man mulighed for virkelig at nyde og opleve) Tak

23.01.2013
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.