Menu

Fursund Skole lægger undervisningen om

  • Skrevet af 

FurNyt har lagt vejen forbi Fursundsafdeling i Selde. Uden for står en flok børn. De skal på udflugt. En gruppe forældre holder klar med biler, så de kan komme frem og tilbage.  Det er sparetider, men så træder forældrene til og giver en hjælpende bil til

FurNyt har lagt vejen forbi Fursundsafdeling i Selde. Uden for står en flok børn. De skal på udflugt. En gruppe forældre holder klar med biler, så de kan komme frem og tilbage.  Det er sparetider, men så træder forældrene til og giver en hjælpende bil til.

For et par år siden i forbindelse med kommunens store strukturreform inden for undervisningen, mistede skolen sin overbygning, så nu er der undervisning til og med 6. klasse, inden børnene går videre til overbygningsskolerne i Breum og Roslev.

Faldende børnetal og deraf faldende tilskud og generelle besparelser har ført til, at afdelingen i Selde fra sommerferien lægger undervisningen om, så flere klasser i perioder bliver sammenkørt, fortæller skoleleder Gert Slyngborg til furnyt.dk.

Han og lærer Inga Emborg, har inviteret furnyt.dk på morgenkaffe på skolens kontor. 

”Vi vil lave vores hverdagsstruktur sådan, at vi arbejder med to lærerteams”, siger Gert Slyngborg.   Et indskolingsteam og et udskolingsteam.  I dag er klasserne mindre end tidligere og det gør, at det er muligt i perioder i løbet af dagen at samle flere klasser. Det, at børn fra forskellige klassetrin samles, vil helt klart være med til at styrke de sociale kompetencer, mener skolelederen og det overordnede mål er som hidtil, at sikre en højt kvalitet i den daglige undervisning.

Omlægningen betyder, at de enkelte teams af lærere selv kan aftale, hvis undervisningen skal omlægges i forbindelse med eksempelvis udeskole. Tidligere var lærerne bundet af undervisning på andre klassetrin og det kunne være svært pludselig at ændre dagens forløb, men nu kan det enkelte team selv aftale at bryde skemaet op.  

Selvom omlægningen sker på baggrund af, at sparekrav har gjort det nødvendigt at reducere lærerstaben, så ser Gert Slyngborg ikke indførelsen af samlæsning som noget negativt. Tværtimod.  På Fur-afdelingen har man i snart mange år kørt med samlæsning mellem klasserne. De gode erfaringer herfra kommer nu afdelingen i Selde til gode. Skolen ser det derfor som en positiv udfordring, men både for eleverne, lærerne og forældrene er det selvfølgelig en ny situation, som man lige skal vænne sig til, lyder det fra Gert Slyngborg.

Samlæsningen vil ske i ca. 20% af tiden og  de enkelt klasser bevares. Det samme gør klasselærerfunktionen, så det enkelte barn stadig kan have et tilhørsforhold til en klasse og en voksen.   

Både Gert Slyngborg og Inga Emborg ser positivt på fremtiden. Det glæder dem, at forældrene er rigtig gode til at bakke op omkring skolen og give en hjælpende hånd med som i dag, hvor en del af børnene skal på udflugt.

”Så har vi jo også vores motto: indtryk, udtryk og aftryk”, lyder det fra Inga Emborg. De ord rummer nemlig det, som det hele går ud på: indtrykkene fra undervisningen, skal lærer børnene at udtrykke sig, så de som gode samfundsborgere kan sætte aftryk i fremtidens samfund. 

 

1.     For fremtiden vil der samtidig sidde børn fra forskellige klassetrin ved computerne

2.     Indskolingen på klar til at tage på udflugt

05.07.2012
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Til toppen