Menu

Fur satte fingeren på fremtiden

  • Skrevet af 

Innovation Fur har i efteråret 2011 haft et samarbejde med studerende fra Aalborg Universitet, der har hjulpet med at udvikle fremtidens digitale borgerservice for Skive Kommune på Fur. De har haft fokus på furboerne, og afholdt i den forbindelse et fremtidsværksted i november sidste år, hvor fire furboere deltog. Dette blev de studerendes udgangspunkt for at arbejde med udviklingen af fremtidens digitale borgerservice på Fur

Innovation Fur har i efteråret 2011 haft et samarbejde med studerende fra Aalborg Universitet, der har hjulpet med at udvikle fremtidens digitale borgerservice for Skive Kommune på Fur. De har haft fokus på furboerne, og afholdt i den forbindelse et fremtidsværksted i november sidste år, hvor fire furboere deltog. Dette blev de studerendes udgangspunkt for at arbejde med udviklingen af fremtidens digitale borgerservice på Fur.

Furboerne gav udtryk for på fremtidsværkstedet, at de ønsker personlig betjening og at der bliver taget udgangspunkt i borgerens sag. De gav også udtryk for, at det er svært at finde rundt på Skive Kommunes hjemmeside. Kritikken var at det er vanskeligt at gennemskue, hvor man skal finde den enkelte selvbetjeningsløsning eller svar på specifikke spørgsmål. Forslaget var, at siden i højere grad må tilpasses borgerne og tage udgangspunkt i deres henvendelser til kommunen, hvor man som borger skulle henvise sig for at få udført en opgave som eksempelvis at melde flytning.

De studerende foreslår, at kommunen bryder op med den traditionelle opbygning af forvaltninger udadtil mod borgerne, men derimod tager mere udgangspunkt i den enkelte borgers behov. Helt konkret foreslår de studerende, at kommunens hjemmeside re-designes, så den tilbyder borgeren relevante muligheder der tager udgangspunkt i borgerens specifikke situation.

De studerende har i den forbindelse arbejdet med at foreslå forskellige teknologier både som løsning på de problemer furboerne gav udtryk for samt for at imødekomme forslag til forbedringer:

- Der skal på Skive Kommunes hjemmeside være flere funktioner som hjælper borgeren med at benytte selvbetjeningsløsningerne. Det kan være større grad af tilpasset indhold, så hver enkelt borger får anbefalet evt. relevante selvbetjeningsmuligheder baseret på den pågældende borgers livssituation – det kan fx være alder, bopæl, ægteskabelig status m.m.

- Det skal være muligt for borgere at se, hvilken information eller selvbetjeningsmuligheder andre borgere i samme situation har fundet anvendelige. Forslaget er også, at hver borger tilgår selvbetjeningen fra en personlig side. Herfra kan borgeren se og redigere oplysninger, som kommunen håndterer, få indsigt i igangværende sager samt oversigt over tidligere henvendelser til kommunen.

- Endnu et forslag til nye tiltag på øen er en borgercafé, hvor furboerne kan benytte computere med adgang til Skive Kommunes hjemmeside, og hjælpe hinanden med at benytte den digitale selvbetjening. Her kan også tilbydes IT-undervisning i eksempelvis borgerservice.

Endelig vil de studerende bringe en stor tak for et godt og udbytterigt samarbejde med Innovation Fur og en speciel tak skal gå til de fire furboere, der deltog i fremtidsværkstedet. Det har været et meget lærerigt og udbytterigt samarbejde for de studerende.

En sammenfatning af de studerendes projekt kan rekvireres på mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

En lille billedserie fra dagen:

Til toppen