Logo
Udskriv denne side

Seks siloer transporteret til Fur

Damolin, der producerer kattegrus skal i nærmeste fremtid have stillet seks store siloer op på fabrikken ved Færker Odde. Siloerne er produceret på Åbybro Maskinfabrik, der har værksted i Gjøl, og de skal være med til at øge opbevaringskapaciteten af molergranulat fra 48 tons til 600 tons. Det er ikke noget problem at konstruere siloer af den størrelse for en maskinfabrik, som er vant til den slags, men at få dem transporteret til bestemmelsesstedet er straks vanskeligere. Derfor fik transportfirmaet KEV fra Sundby på Mors opgaven med at transportere de seks siloer til Furx

Damolin, der producerer kattegrus skal i nærmeste fremtid have stillet seks store siloer op på fabrikken ved Færker Odde. Siloerne er produceret på Åbybro Maskinfabrik, der har værksted i Gjøl, og de skal være med til at øge opbevaringskapaciteten af molergranulat fra 48 tons til 600 tons. Det er ikke noget problem at konstruere siloer af den størrelse for en maskinfabrik, som er vant til den slags, men at få dem transporteret til bestemmelsesstedet er straks vanskeligere. Derfor fik transportfirmaet KEV fra Sundby på Mors opgaven med at transportere de seks siloer til Fur.

Det skete over tre nætter i sidste uge og FurNyt tog med på tur nr. 2.  

Transporter, der er så store, skal ske om natten for at være mest muligt til gene for trafikken, fortæller Knud Erik Vester, der ejer KEV Transport. Firmaet har specialiseret sig i vanskelige transporter. 

Selvom siloerne ligger ned på to store blokvogne, så er højden på læsset alligevel omkring de 5,2 meter. Det betyder, at det ikke er muligt at køre under vejbroer. Derfor foregår der et større logostik arbejde, inden turen kan begynde. Eneste vej over Limfjorden er broen mellem Nr. Sundby og Aalborg. Her er det nødvendigt med politikeskorte. I det hele taget er det nødvendigt at krydse sig frem gennem Nr. Sundby ad gader, hvor elledninger over vejen og broer ikke komme i vejen. Et godt forarbejde er derfor en nødvendighed og gælder om at have et godt samarbejde med det stedlige politi, fortæller Knud Erik.  Derfor er politiet i Aalborg blevet kontaktet nogle dage i forvejen. 

Ved transport af den størrelse, kan motorvej heller ikke benyttes. Fra Aalborg går turen videre sydpå ad vejen, der fører til Hadsund og Hobro. Herfra går det på kryds og tværs mod Skive og seks timer efter at de to blokvogne forlod fabrikken i Gjøl når de Branden i Salling. Her ligger “Sleipner-Fur” og venter. Den kan tage en blokvogn ad gangen, men læsset er så højt, at det ikke kan gå under færgens styrehus. Derfor må færgen vende ude midt i Fursund og bakke i havn på Fur. Det betyder, at lastbilen også må bakke i land. Den sidste store udfordring er at få hele vogntoget vendt uden at “vælte” hele havnen. 

Tilbage er kun at fortæller, at da Damolin i midten af 1970erne købte en silo ved det samme firma, blev siloen smidt i Gjøl havn og slæbt til Fur af en fiskekutter. 

23.11.2010
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

furnyt.dk - 2019-2020 - All rights reserved.