Menu

Nord- og Østsalling bindes samme på tværs

  • Skrevet af 

Chaufførgruppen Thykjær Nordsalling har sendt følgende vedrørende de nye kørerplaner, der træder i kraft den 27. juni:
Nye køreplaner binder Nord- og Nordøstsalling sammen på tværs

Chaufførgruppen Thykjær Nordsalling har sendt følgende vedrørende de nye kørerplaner, der træder i kraft den 27. juni:

Nye køreplaner binder Nord- og Nordøstsalling sammen på tværs

Søndag den 27. juni træder de nye køreplaner i kraft. For rute 42 og rute 401`s vedkommende er der en hel del ændringer, for det første bliver rutenumrene lavet om (det er i øvrigt gældende for alle ruter i landsdelen). Rute 42 kommer til at hedde 420, og rute 401 kommer til at hedde henholdsvis 421 / 422, for rute 402`s vedkommende (Breum, Jebjerg, Lyby) bliver den omdøbt til rute 423. For disse 3 ruters vedkommende har en gruppe af chaufførerne været med inde over, og sat deres præg på ruteforløbet. Det nye i det er at den gamle rute 42 (ny 420) får en linjeføring, der på alle afgange, både fra Skive og fra Branden kører ind over Junget, Sundsøre og Thise, lige bortset fra en enkelt formiddagstur og en af turene sidst på eftermiddagen. Den gamle rute 401 (ny 421 / 422) som bliver lokalruten kommer til at betjene Breum, Grinderslev, Thorum, Selde, Åsted, Durup, Roslev, Rybjerg, Grinderslev og Breum og ligeledes i modsat retning, så for eftertiden er det passagerer til og fra Selde og Thorum der skal skifte i Breum hvor passagerer til og fra Fur, Junget, Sundsøre og Thise kan blive siddende i den samme Bus hele vejen.

Nord og Nordøstsalling kommer til at hænge bedre sammen på tværs, der har godt nok i mange år været forbindelse til Durup på rute 401, som kører helt til Harre, hvor der er forbindelse til Nykøbing. Roslev har man også betjent på nogle af afgangene det sidste år, men i køreplansoplægningen havde man fra Kommune og Midttrafiks side ønske om at droppe forbindelsen til Harre for i stedet at få forbindelser til Roslev, for som der blev sagt, så er Roslev byen hvor der er Lægehus, Apotek, Dyreklinik, de lokale Banker og Sparrekassers hovedsæder i lokalområdet, det er grunden til at man ønskede Busforbindelser til Roslev, det er dog ikke alle afgangene der har forbindelse til Roslev, men det er muligt at komme dertil og få ordnet sine bankærinder, apotekerindkøb, dyrlæge og evt. lægebesøg. Noget af pointen i omlæggelsen af Ruteføringen på rute 42 (ny 420) er at der bliver unødvendig spild af ventetid på den gennemgående rute, hvor man i dag har en ventetid på op til 7 – 8 min i Selde på tværgående korrespondance med rute 401 (ny 421 / 422 ). Med den nye linjeføring er rute 401 (ny 421 / 422) ankommet nogle minutter før den gennemgående Bus kommer, køretiden for furboerne bliver den samme idet det er samme Færge som hidtil der nås, selve betjeningen af Fur bliver godt nok halveret fra 6 til 3 afgange som kører rundt på Øen, men det er ture som er meget tyndt belagte, og furboerne har stadig de samme antal afgange fra Færgen (Branden) som der er i dag.  Set fra kommunens side er der en væsentlig besparelse at hente, da det hele kan køres med 5 Busser, hvorimod der i dag køres med 6 Busser.  Med andre ord: kommunen for dækket stører områder (kørselsmæssigt) end i dag til de samme penge? Hvis ikke mindre? Den nye køreplan findes på Midttrafiks hjemmeside under Skive Kommune lokalruter 420 – 421 – 422 – 423.

Chaufførgruppen Thykjær Nordsalling - 18.06.2010

Senest ændretMandag, 21 juni 2010 22:07
Til toppen